- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

Kedvenc filmeim

2007. június 09. - Antibaby
Lehetséges, hogy én, a nagy filmbuzi, nem szedtem még csokorba kedvenceimet a blog hasábjain? Ezt gyorsan pótolni kell. A löketet az adta, hogy több blogban is láttam mostanában ilyet, s elgondolkodtatott, mitől is jó számomra egy film. A választ persze nem tudom. Nem olyan egyszerű ugyanis.
Íme az én listám, szigorúan érzelmi alapon összeszedve:

Holt Költők Társasága - Lehet, hogy ha most, ennyi film után látnám először, kikacagnám a szentimentalizmusát. Viszont mivel ez volt az első "felnőtt" film, amit életemben láttam, sosem fog lekerülni a kedvenceim listájáról. Nagy hatással volt rám akkoriban, több, mint 20x néztem meg. Tinédzser éveim elején útmutatást adott, s nyitva tartotta a szemem a későbbi években is. Azt hiszem, pont jókor dugták az orrom alá. Megtanított kételkedni a csordaszellemben, más szemszögből nézni a dolgokat, s felvállalni az egyéni vágyakat, gondolatokat.

Mielőtt felkel a nap - Csücsök of my heart. Romantikus film, de nem érzelgős. Egyszerű és hétköznapi, talán ezért tudtam annyira beleélni magam. Egyedi humorral, szép képekkel, hangulatokkal, kevés szereplővel. Milliószor láttam kategória.

Amélie csodálatos élete - Kell magyarázni? Egy aprócska csoda, csupa mosoly, ötlet, szépség és ártatlanság. Annyira az én filmem...

Amerikai szépség - Sok gondolkodnivalót ad. Valószínűleg azért is tetszett annyira, mert az akkori környezetemben minden szereplőnek megvolt a megfelelője. Tehát valósághűek voltak a problémák, a karakterek.

Forrest Gump - Imádom. No comment.

Ég velünk! - Kevés vígjáték ragad magával, de ez közéjük tartozik. Sőt, élen jár. Norton, Stiler, és intelligens humor.

Harcosok Klubja - Ezerszer meg kell nézni, és mindig van benne új. Pitt és Norton párosa szenzációs. A sztori és a hangulat egészen egyedi. Nagyon bírom.

Keserű méz - Már annyit írtam róla, s mégsem fejtettem ki soha a véleményem. Most sem fogom. Talán mert annyira mélyen érint. Kicsit lassú és hosszú, meg olyan nyolcvanasévek feeling, de eszméletlen durva, lélekszaggató.

Amerikai pszicho - Erről is írtam már, sokat.

Érdekes, hogy nem igazán szerepelnek európai alkotások a kedvenc listámon. Pedig főleg azokat kedvelem. (Faltam például a dogma filmeket annak idején, amikor újdonságnak számítottak.) Mégis, amiket többször megnézek, és visszatérően idézgetek belőlük, azok főleg amerikaiak. Fene se érti.
S van egy csomó olyan film, amit nem tekintek kedvencnek, de ettől még nagyon-nagyon jónak tartom a maga műfajában. Pl. szeretem a Mementót, a Veszedelmes viszonyokat és tiniváltozatát, a Kegyetlen játékokat, a Mátrixot, a Leon a profit, az Amerikai História X-et, a Táncos a sötétbent, az Ollókezű Edward-ot, a Pénznyelőt, a Teljes napfogyatkozást, a Gattacát, a Szárnyas fejvadászt, az Élet szépet, az Édes novembert, a Kramer kontra Kramert, vagy tetszett a legutóbb látott Egy csodálatos elme örök ragyogása című film is. Nagyon jó a Rekviem egy álomért, igazán felkavart, amikor láttam. No és ott van a topon Woody Allen majdnem teljes életműve is. Az érdekes pedig az, hogy a legnagyobb hatással nem is teljes filmek vannak rám, hanem 1-1 jelenet, akár olyan mozikból, amelyek összességében nem kimondottan eredetiek vagy jól megcsináltak. Ilyen jelenetekre szívesen emlékszem az Összeomlásból, a Tuti dolog című megagagyiból, vagy az Olasz melóból, a Füstből, a Tűz van babámból... s nem szívesen a Zongoratanárnőből, amelyben azt az egyet, azt a bizonyost sosem tudom majd kiverni a fejemből. A fél mozi felszisszent, a másik fele kiment rágyújtani. Aki látta, tudja, mire gondolok.

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr636821653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ada 2007.06.09. 21:07:32

Örömmel olvastam sok saját top filmet a tieid között. Ebben biztosan "rokonlelkeknek" számítunk. :)

43799 2007.06.09. 21:45:28

Én nem láttam, de kíváncsi vagyok mi tud ennyire felkavarni egy egész mozit (a Ken Parknál tuti nem lehet durvább). Mi az a jelenet a Zongoratanárnőből? :)

4651 2007.06.09. 21:57:30

Láttam a Zt-t, legalább 20-szor, de elképzelni se tudom, hogy melyik az a rész. Van benne több durva rész, de szerintem egyik sem emelkedik ki a többi közül. Izgatottan várom a jelent behatárolását. A film lista több pontján bólintottam, többön mosolyogtam, némely felett értetlenül átsuhantam. Az biztos, hogy a filmes ízlésünk még annyira sem közelít, mint a zenei :P

2582 2007.06.09. 22:09:29

Ken Park... ugyan, az semmi. :) Ana, ezen meg vagyok lepődve. tényleg. Ha húszszor láttad, akkor virágnyelven: a fürdőszobai jelenetről van szó, amikor a nő anyja hívja kajálni.

43799 2007.06.09. 22:19:26

Hmm... ezekszerint még nem láttam eleget, azt mondod? :D úgy látszik nem nézek elég kemény filmeket :). Hamarosan pótlom!

4651 2007.06.09. 22:20:10

Már a filmes ízlésen lepődtél meg vagy azon, hogy nekem nem durvább az a jelenet, mondjuk annál, amikor üvegszilánkkal elintézi a kislányt egy életre, vagy amikor a szertárban a földre köpi, vagy amikor a wc-ben khm, izé, vagy, amikor a kád szélén megvágja, vagy amikor a kabinban idegen/ismeretlen férfiakét szaglássza? Nekem az a jelenet nem durvább. Meg van dvd-n, gyakran megnézem.

42487 2007.06.09. 22:27:47

Antibaby, te egy filmes rokonlélek vagy:)

kaccs 2007.06.09. 22:38:34

Húúú az a jelenet...tényleg durva.

2582 2007.06.09. 22:40:17

Ana, azon lepődtem meg, hogy a filmes ízlésünk olyan távoli lenne egymástól. Én egyébként a kád szélén megvágja jelenetre gondoltam, annál borult ki a nézőtér, amikor én láttam. S hát igen, nekem emlékezetesebb (negatív értelemben) a többi, szintén durva jelenetnél.

4651 2007.06.09. 22:44:38

Én nem azt mondom, hogy távoli, csak távolibb a zeneinél, szerintem. Ja, azt hittem, a vége felé verekedősre gondolsz, de most kapcsolok, hogy akkor az anyja nem enni hívja. Szerintem az a megvágós rész gyönyörű lett. Durva, de gyönyörű.

2582 2007.06.09. 22:49:31

Az meg még durvábbá teszi, hogy olyan közönnyel, vagy természetességgel csinálja... brrrr. Zsani, örülök.

2582 2007.06.09. 22:52:09

Néztem a youtube-on, de csak a verekedős jelenetet találtam meg. Hát, az se semmi, mint ahogy az egész film. Nagyon jó film, de engem egy amúgy is labilis időszakomban ért, és nagyon megviselt. Bár amúgy is túl rózsaszín a lelkem, nehezen bírom az ilyesmit.

4651 2007.06.09. 23:19:34

Nekem a közönye és a természetessége emeli fel. Hupert egyszerűen tökéletes színésznő. Eszembe se jutott, hogy ez csak egy film.

38981 2007.06.10. 10:39:49

A Holt Költők Társaságának mentalitása engem már tizenévesen is felhúzott. Legnagyobb hibájának azt gondolom, hogy nem tesz különbséget a nonkonformizmus, az individualizmus és az anarchia között. Azt gondolom, ma már akkor kikapcsolnám, amikor kitépeti a könyvől nemtudommilyen Prichards professzor elgondolását. Lehet, hogy nincs igaza -- de azt gondolom, utoljára az inkvizíció semmisítette meg fizikailag is a nekik nem tetsző gondolatokat. Diktátortempó ez, nem egyéniségnevelés. Az egész film számára számomra meglehetősen sötét hátteret ad, hogy a filmben szereplő iskola persze kemény, de az angoltanár megérkezéséig a fiúk nem érezték igazán rosszul magukat. Nem igazán kéne elfelelejteni, hogy egy kemény, törtető világba fognak felnőni, egy olyan iskolában, ami valódi esélyt jelent nekik bekerülni az igazi szellemi elitbe. Ha úgy tetszik, lehetőség, hogy megvalósítsák önmagukat. Vagy azt gondoljuk, hogy a Harvard nem elég jó leendő környezet egy fiatal értelmiséginek? Az összes tanár, az igazgatót is beleértve, végletekig elkötelezett pedagógus -- csak éppen a szigorban hisznek (és valószínűsíthetően nincs igazuk, de nem szadista állatok). A szülők minden bizonnyal megreccsennek, hogy kifizessék a tandíjat -- ném joggal várnak hát teljesítményt. Ebbe a környezetbe érkezik bele a túlbugó, küldetéstudatos, észérvekre vak és süket angoltanár, akit alapvetően nem azért fizetnek, hogy az összes létező szabály megszegésére buzdítsa a fiatalokat és saját szája íze szerint nevelje őket. Pedig egy csipetnyivel több konformizmus, és a film kimenetele sokkal pozitívabb, és alighanem az alternatív pedagógiai módszereit is hosszabb ideig művelhetné, hiszen az igazgató nem zárkózik el eleve ettől. Ehelyett explicit és öncélú lázadásra buzdít egy alapvetően nem diktatórikus, csak egy kissé túlságosan racionális környezetben -- aztán csodálkozik, hogy kedvenc tanítványa még neki is a szemébe hazudik. Pedig én már akkor is azt gondoltam: így jár az, aki a nyílt sisakos, a konfliktusokat bátran felvállaló ellenállás helyett sunnyó szabályszegésre neveli a fiatalokat.

2582 2007.06.10. 13:50:51

Akkor nem csak ehhez a filmhez, de az élethez is más a viszonyulásunk.

38981 2007.06.10. 21:04:45

Hát ez a hír most nem sokkolt :). De hát varieatas delectat, hogy egy ordas közhellyel is hozzájáruljak a blogodhoz.

verbeka 2007.06.11. 07:48:01

Amelie (ami egyszerűen csak jó), Forrest (melyből megtudhatjuk mi a különbség a szellem és a lélek között. egy szellemi nyomorék története, aki lelkében egészséges, körülötte pedig a szellemi egészségesek, akik lelkileg nyomorékok), és a Keserű méz (ami annyira nyomasztó, tanulságos, és emberi, hogy muszáj megnézni többször is) nálam is favorit. Mellette viszont szerepel még Bunueltől a Tejút (melyből megismerhetjük Isten egy elképzelt természetét) és a Vágy titokzatos tárgya (amelyik a férfiak ostobaságáról és egyszerűségéről szól), a Baraka (amit fiatalon évente egyszer megnéztem, és mindig mondott valami újat, ahogy lassacskán kezdtem megismerni a kultúrákat, és végre értettem, hogy mit látok), valamint első helyen Antonioni Nagyítása (melyből kidrül, hogyan válhat egy magát objektívnek hívő emberből szubjektív személyiség (plusz lefekteti a XX. század 2. felének filmes alapjait)).

2582 2007.06.11. 09:47:42

"megtudhatjuk mi a különbség a szellem és a lélek között" - Verbeka, ezért a mondatért jár neked egy... nem tudom, mi. Nagyon jól megfogalmaztad. Említed a Barakát, amit én már elfelejtettem, nem a film hibájából, ugyanis az remek. A Nagyítás édesanyám nagy kedvence, többször láttam, és persze, tetszik. Kihagytam az Egerek és Embereket is, most jut eszembe, pedig nagyon szeretem, a John Malkovich, Gary Sinise féle verziót. S azért is örülök a hozzászólásodnak, mert a Keserű mézről mindig csak nőktől hallok, s az Imdb-n nem kapott valami magas pontot, s gondolkodtam már egy ideje, hogy talán a férfiakra nincs nagy hatással. Kiderült, hogy rád igen.

27368 2007.06.11. 17:31:34

Nekem is a Holt költők volt az első komolyabb kedvenc film. Az Amelie a gyógyír mindenre, a harcosok klubja úgy érik az évekkel, mint egy jó bor...sorolhatnám az egyezéseket, de az Amerikai pszichóval nagyon nem értek egyet. a könyv zseniális (top top top favoritom, mint b. e. ellis többi műve is), de a film az nagyon nem. szerintem. nekem semmit nem ad vissza a könyvből, ahogy a Vonzás szabályait is úgy elbénázták, ahogy kell (egyedül a pengés-kádas jelenet jó). Viszont a Requiem egy álomért az nagyon nagyon ott van, számomra az egyik leghatásosabb film. És ha kicsit csajos akarok lenni, akkor Love Actually forever! :-) ó és jó látni h a Nagyítást is említette valaki. iszonyat jó az a film. van valami vonzereje, pedig ezeket a típusú filmeket ált 20 perc után kikapcsolom.

2582 2007.06.11. 18:02:21

Szerintem ezentúl ne kapcsold ki :) , nekem egy csomó Bergman, Fellini stb. film nagyon tetszik, mondjuk nem lehet minden a toplistámon, de igazán érdekesek és sokat adnak. Bizonyos jelenetek egy életre megmaradnak. Pl. az Országútonból, a Jelenetek egy házasságból c. filmből, vagy a Jules és Jimből... sok, sok, sok. A Vonzás szabályai szerintem extra jó film, teljesen egyedi stílusú a rendezés, legalábbis engem nagyon megfogott. Igaz, nem olvastam a könyvet, mint ahogy az Amerikai pszichót sem, de ha jobb, akkor pótolni fogom. Egyébként arra jöttem rá, hogy a film és utána könyv sorrend a legtöbb esetben jobb, mint a fordítottja. :)

27368 2007.06.11. 23:14:32

tényleg jobb a film után könyv, mert ha a könyv van előbb,akkor már elképzelsz magadnak valamit róla és a film csak nagyritkán adja vissza ugyanazt amit szeretnél. tanács megfogadva,nem kapcsolom ki :-)!

2582 2007.06.12. 10:50:27

Szerintem ez így is van jól, hiszen egy könyv nagy előnye a sok között, hogy mozgatja a fantáziát, mindenki saját magának képzeli el, amit olvas. Nyilván a film rendezője, producere, forgatókönyvírója is. S valószínűleg a legtöbb filmes azért szeretne egy könyvet vászonra vinni, mert hozzá akarja tenni a saját verzióját, tehát nem érdemes ugyanazt várni, mint ami a regényben van.
süti beállítások módosítása