- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

Apró

2008. január 22. - Antibaby
Várok a Batthyány téren, odajön egy néni. Szép, tiszta ruhái vannak, de látszik, hogy az unokái kinőttjeiben jár. Olyan tépőzáras fehér-rózsaszín boxcipő-forma van a lábán, amit hatvan felett biztos nem vesz meg az ember, pláne, hogy nem is olcsó. Fénytelen gombszemével rám néz, és halkan kérdezi, lenne-e egy kis apróm. Rutinból vágom oda, hogy nincs. Csalódottan, sőt hitetlenül néz. Olyan lassan botorkál el, hogy még utána tudok szólni. Mert a fenébe, hát hogyne lenne nálam, épp pizzázni megyünk, az a kis apró igazán nem fog hiányozni.
Mi a baj? - kérdezem tőle. Egy kis zsemle kellene neki estére. Kotorászom, adok neki 200 Ft-ot. Nekem apró, de ő zavarba jön. Magához sem húzza, abban a távolságban marad kinyújtva a karja, ahogy odaadtam neki a pénzt. "Ilyen sokat?"- kérdezi jóságos hangon. Ettől aztán én még nála is jobban zavarba jövök. "Adjak vissza?" - mert nem hiszi, hogy papírpénzt kapott.  De milyen lenne már visszakérni mondjuk 150-et?
Rázom a fejem. A néni megköszöni, odatotyog a pékséghez és tényleg zsemléket vesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr996822665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

52665 2008.01.22. 16:40:19

Én csak húszast akartam kérni egy nénitől, cserébe egy tízforintosért, és öt darab kettesért, (tehát szumma=húsz) hogy ne kelljen az 50 kilómmal végigcipelnem a Sp@ron a rekesz vizet, hanem vehessek bevásárlókocsit, de úgy le lettem szúrva azért, hogy mit képzelek, hogy az ő Bevásárló Húszasát elkérem... sebaj, legalább erősödtem... hmm, ezt meg is írom...

thomas 2008.01.22. 16:52:11

napjaink szívszorító pillanatai. szép, emberi, és aki nagypofával - "hálót, ne halat!" - tud jobb megoldást, az szóljon. (meghatottál.)

2582 2008.01.22. 18:17:38

wilika, egész jól el tudtam képzelni a néni felháborodását, vizuálisan. :)

maya 2008.01.22. 19:09:38

nekem az ilyenektől mindig sírhatnékom támad...meg a virágot meg horgolt sapkát áruló öreg néniktől az aluljárókban...hol van a családjuk? miért nem visel rájuk gondot senki? :o(

verbeka 2008.01.23. 07:44:12

A kéregető szegények tökéletes magabiztossággal felismerik, hogy kinek esik meg rajtuk a szíve, és attól kérnek. (Hatékony módszer. Az állam is arra ró ki plusz adót, aki becsületes azt hajlandó befizetni.) Egyszer megtörtént az, hogy a vonatpénztárnál álló kilométeres soron végigment a kéregető néni, és senkihez nem szólt egy szót sem. Amikor hozzám ért, végigmért, és megkérdezte, hogy tudok-e segíteni. Aznap már adakoztam, úgyhogy ingattam a fejem, hogy nem, és végzetemre hozzátettem, hogy "sajnálom". Ami az után történt, borzalmas volt. Torkaszakadtából üvölteni kezdett valami ilyesmit: Mi az, hogy sajnálja? Nem képes segíteni egy szerencsétlen... . Nyilván a stratégia része volt, és be is vált. Adtam neki pénzt, hogy elhallgasson. Azt hiszem át fogom operáltatni az arcomat balekról orbaverősre. Lehet, hogy ezt már leírtam itt: Szoktam adni, de ha megtehetem inkább veszek valamit egy közeli boltban, és azt adom oda. Ha például egy fiatal anyuka ul az utcán a gyerekével, azok egész biztosan bérkoldusok, és a sarkon álló mercédesz tulajdonosának gyűjtenek. A süteményt meg a csokit viszont a gyerek eszi meg. Az anyuka általában örülni is szokott. Teljesen más: Egyszer láttam egy nénit tiszta feketében háromszögletű kendővel a fején, klasszikus siratóasszony külsővel, görbebottal, és hófehér sportcipő volt a lábán... Egy rajz: http://verbeka.extra.hu/01/04/01.html Az alsó kockában, a 2. sorban a 3. kép. (Így adom meg, hogy a szöveg is elérhető legyen)

shy 2008.01.23. 08:32:42

ma ilyen hozzászólós napom van, de én azt hiszem maradok a reflex "nincs!"-nél, amíg tényleg nem fog számítani nekem 200 Ft. amíg azon garasoskodom, hogy a pluszban valami 240 a sparban meg 270, de valami más meg a sparban 300 és a pluszban meg 400, és hogy akkor most mit tegyek, addig "nincs apróm!". szegény néni, de hát van még rajta kívül többmillió "szegény néni". talán túl evolucionista vagyok, de az ilyen dolog magánproblépma. nem lehet mindenki gondját megoldani. van akinek sikerül, van akinek nem. ha sikerül nagyban vizsgálódnod, nem nézve az egyént, akkor talán jobb lesz.

2582 2008.01.23. 09:28:54

"át fogom operáltatni az arcomat balekról orrbaverősre" :) verbeka, ezen kifeküdtem. Shy, köszönöm a véleményed, bár nem értek egyet. Nem tudom mindenki problémáját megoldani, sőt nem is akarok Teréz Anya szerepben tetszelegni, de a szegénység egyáltalán nem magánprobléma. Társadalmi probléma, felelősséget kellene éreznünk embertársainkért. Az más kérdés, hogy ha befizetjük a tb-t meg az adót, akkor nem a mi adományainkból kellene a néninek zsemlét vennie. Nem ártana, ha lenne olyan nyugdíja, hogy meg is tudjon élni belőle.

70959 2008.01.23. 10:00:45

Csak remélni tudom, hogy vannak még hozzád hasonló, tiszta lelkű emberek. Én is köszönöm a néni nevében, én is úgy teszek, ahogyan te ha találkozom a helyzettel.

58201 2008.01.23. 11:11:01

Ez tényleg nagyon megható eset és egyben ritka is, mint a fehér holló. Szerintem. Jó olvasni, hogy tényleg vannak olyan rászorulók, akik valóban enni vesznek az elkunyerált pénzből és nem elvedelik az első kocsmában. Nekem sajnos eddig csak rossz tapasztalataim voltak "csöves-fronton" (mint például mikor a Keletiben odajött hozzám egy bizonyára sokak számára ismerős nénike és a mellkasát dörzsölgetve azt mondta, adjak pénzt a szívgyógyszerére... mellesleg bűzlött a piaszagtól, de lehet, hogy csak az én orrom a túl jó. Mikor mondtam neki, hogy nincs annyi pénzem, hogy még az ő gyógyszerellátását is finanszírozzam megátkozott, azt kiabálta, hogy eléget..meg hasonlók.)Na de ezekszerint nem mindegyik ilyen.

Pöttye 2008.01.23. 11:16:06

Csatlakozom sorsfordulóhoz...

kriszti 2008.01.23. 12:16:04

Az a baj, hogy sokszor olyan nehéz eldönteni, h ki érdemli meg a jóindulatunkat és ki nem. Pedig szívesen adnék annak, aki tényleg rászorul. A többieket viszont szívesen elküldeném a *****-ba.

70959 2008.01.23. 13:35:13

Bármit is mondjatok rólam, én mindig abba gondolok bele, ha az édesanyám, vagy éppen én kerülnék ilyen helyzetbe? Egyszóval én nem bánom ha megeszi, vagy megissza amit adok, de én ami tőlem telik szívesen segítek. Ha egy pohár bor segíti át a holnap kapuján, legyen! Az én lelkemen nem szárad!

2582 2008.01.23. 13:45:36

Lehet, hogy sokan furcsán néznek rám, de én úgy gondolkodom, hogy ha pénzt kér tőlem, mert nincs neki, és épp nem megerőltető számomra, akkor adok. Onnantól, hogy a kezébe adtam, az övé. Nem szólhatok bele, mire költi. Mint ahogy egy főnök sem szólhat bele, hogy a beosztott a fizetéséből sportkocsit vesz vagy elissza vagy a szegényeknek adja tovább, és a segély is jár a rászorulóknak, annak ellenőrzése nélkül, hogy végül hogyan osztják be. Ha kajára sem jut neki, de ő mégis cigit, piát vagy drogot vesz, az az ő döntése. Ugyanígy szeretem, ha az én kiadásaim, költéseim felett sem ítélkeznek mások. Pedig sajnos előfordul, hogy valaki megengedi magának.

11337 2008.01.23. 15:11:06

Akkor szoktam adni, ha piara kerik. Az tuti oszinte. Meg a Raday-n van egy oreg holgy, aki azt szokta mondani elhaloan: "Segitsenek, ehes vagyok.", annak adtam ket csirkemajas szendvicset. Pont volt nalam. Meglepodott.

szlivka 2008.01.23. 20:06:17

Előjövök az olvasásból (rég olvaslak, de soha nem írtam), ehhez én is hozzászólok. Igazából már a blogbejegyzésed olvasásakor elhatároztam, hogy mit fogok írni, de előtte végigolvastam a hozzászólásokat és a te utolsó kommented (13:45) megelőzött:). Szoktam adni, és az sem érdekel, hogy piára költi, mert ha nekem ki kellene állnom bármi okból is koldulni, biztos bepiálnék hozzá:). De a viccet félretéve, adok, amikor belefér, amikor nem rohanok, és többnyire bele szokott férni, és egyáltalán nem érdekel, hogy mire költi, nem érdekel, hogy leadja valakinek (mert valamennyit biztos muszáj leadnia, hogy ne legyen baja belőle), nem érdekel, hogy elissza, hogy drogra költi (legalább nem gondol a bajára).

2582 2008.01.23. 20:33:12

örülök az ilyen előbújásoknak. :)

laco 2008.01.23. 21:32:28

nekem szar érzés amikor piára adok, de attól még nem veszem ki a kezéből, amit adtam. viszont cserébe mindig rákérdezek az élettörténetükre. dióhéjban. Így találkoztam Charlie öccsével (ez sztem nem igaz), és a 80-as évek végén valamelyik háborúnál eljáró jogásszal, akit a felesége elhagyott, és így került az utcára (ez már inkább)

10290 2008.01.25. 18:48:59

én a sokkolásos módszeren szoktam kiakadni. Egyszer a reflex "nincs" válaszom után azt mondta a kéregető úr, hogy ha azért nem adok, hogy ne kelljen hozzáérnem, akkor csak dobjam le a földre a pénzt, majd ő felszedi. Ezen úgy megdöbbentem, hogy adtam neki (nem a földre dobva természetesen). Egyedül az áruló néniket szoktam segíteni több csokor megvásárlásával.

69381 2008.01.26. 21:54:41

Érdekes ez, és nehéz ügy. Azt hiszem, a legtöbben itt azok közé tartozunk, akik nem tudják megszámlálhatatlanul szórni a pénzt, és ezért én is végig szoktam gondolni, hogy kinek miért adok vagy nem adok. Ám még akkor is kellemetlen érzéssel megyek el az illető mellett, ha tudom, hogy azért nem adok neki, mert én is hónap végéig még az utolsó ezresből kell, hogy valahogy kijöjjek, vagy mert tényleg épp nincs nálam "apró" (...és mi az apró?! Én már ötvenesnél kevesebbet biztos nem "merek" adni, mert olyan kevésnek érzem), vagy mert a kéregetővel minden reggel találkopzom minden egyes nap, és ha mindig adnék neki, már rengeteg pénzem elmenne... De pl. van egy nő a munkahelyem előtt, aki kéregetni is szokott, meg dekkeket guberálni a hamutartó-szemetesből. Neki anno, amikor még dohányoztam, szoktam adni egész cigit. Roppant hálás tekintet volt a "jutalmam" olyankor, egyszer el is mesélte, hogy szokta összesodorni a maradékokból a cigijét... Azért az nyilvánvalóan kiderül, hogy általában mindenki szíve megesik az ilyen embereken, és az őszinteségüket általában "díjazzák" (én is szívesebben adtam a pénzt, amikor valaki egyenesen megmondta, az két kisfröccs ára, mint amikor azt hazudja valaki, kenyérre kell, és nyilvánvalóan kilóg a lóláb...)

Jobeth 2012.01.16. 03:17:14

Home run! Great sulgging with that answer!

Kaylin 2012.01.18. 04:12:32

A good many vaaulbels you've given me.
süti beállítások módosítása