- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

Két film a boldogtalanságról

2011. június 20. - Antibaby

Fekete hattyú

Fekete hattyú / forrás: port.hu

Halogattam a megnézését, hogy ideális legyen az időpont és a hangulat, nehogy valamiért ne tudjam átadni magam eléggé. Magyarul rákészültem, mert szerettem volna szeretni. Sajnos azonban nem lett a szívem csücske.
A téma nagyon is érdekel. Egy anyja lelki terrorjától eltorzult személyiségű lány próbál megszabadulni ettől a rabságtól, vágyik az önálló életre, de a megfelelési kényszere még annál is hatalmasabb. Szorongásai, pszichés betegsége miatt viszont gyakran elszakad a valóságtól. Lelki problémái pedig természetesen hatással vannak szexualitására, nőiségének megélésére, emberi kapcsolataira. Harcol valamiért, de a célja elérése vagy a sikere egyben a bukását is jelenti.
A sztori nem új, sokan foglalkoztak már vele (pl. a Zongoratanárnő is hasonló alapokra épül), és szívesen néznék további filmeket is róla. Ettől függetlenül a Fekete hattyú nem tetszett. Leginkább azért nem, mert végig feszültségben tart, de nem lesz belőle katarzis. Nézőként előre rettegtem minden újabb horrorjelenettől, de egyre dühösebb lettem, miért csinálják ezt velem. Ugyanis semmi értelme. A horrorisztikus jelenetek nélkül is át lehetett volna adni a történetet. Persze az alapszitu adja, hogy nem virágos réten szökellnek a szereplők és nem rózsaszín minden, illetve semmi sem, de míg bizonyos filmeknél fontos, hogy kendőzetlenül megmutassa a borzalmakat, itt csak ijesztgetésnek éreztem. Valami nagyon hiányzott belőle, hogy jó legyen. Nekem inkább csak közepesen lapos maradt, bár elismerem, hogy nagyon látványos film.
Natalie Portman nagyot alakít a balettáncos szerepében. Megérdemelte a díjakat. Vincent Cassel-t is bírtam, de ő mindig jól adja az ilyen karakteres, negatív vagy félnegatív figurákat.
Szerintem.
(Számokkal értékelve maximum 7/10.)

 

Magnólia

Magnólia / forrás: port.hu

Ez a film sokkal jobban tetszett. Meg kellett találni az ideális, borult délutánt hozzá, amikor nem sajnál 3 órát az ember az ismeretlenre... merthogy a Magnólia 188 perces. El nem tudtam képzelni, hogy lehet ilyen hosszan olyan filmet csinálni, ami végig leköt. Nem azt mondom, hogy nem lehetett volna rövidebbre vágni, de nem untam.
Amikor már benne voltam, attól tartottam, olyan patetikussá vagy szentimentálissá válik, hogy mindjárt kirohanok a szobából. De sosem vált. Valahogy mindig megtorpant az utolsó milliméternél, én meg cserébe megszerettem ezért.
Egy láncra felfűzött különálló történetek, egyéni sorsok. Mindegyik olyan szélsőséges, hogy akár hihetetlen is lehetne, de az igazság az, hogy zavarbaejtően ismerős. Minden külön kis történet a filmben saját mondanivalóval is szolgál, de összeáll egy képpé is, egy közös üzenetté. Szuper a zenéje, és amikor már nagyon sok lenne a világfájdalomból, jön egy meglepő jelenet, vagy kettő. (Nem lövöm le egyiket sem.)
Mindenki boldogtalan, mindenki elcseszte, mindenki áldozata valaminek, mindenki szeretné helyrehozni... és mindenkinek megvan a joga, hogy megbánja a bűneit. Az élet pedig igazságos, még annak is van ablaka, aki állandóan befüggönyözi.
Tom Cruise nem a kedvenc színészeim egyike, de egy-két szerepben eszméltelen jó. Pl. itt, ebben a tenyérbemászó stílusú, öntelt észosztóéban is. Aztán Julianne Moore, Philip Seymour Hoffman, William H. Macy, John C. Reilly... Az író-rendező Paul Thomas Anderson pedig kezd bevágódni nálam.
(8/10, és talán újranézem majd egyszer.)

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr566824355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

6782 2011.06.21. 08:32:09

Ó, kösz ezt a zenét. Nagyon szerettem a Magnoliát, háromszor láttam moziban és egyszer otthon (bár azok között, akikkel néztem, mindig elég vegyes volt a fogadtatása a lelkesedésemnek), de ezer éve nem jutott eszembe, pláne nem a zenéje, pedig milyen jó... A Hattyú viszont még nálam is a megfelelő hangulatra vár...

73367 2011.06.21. 17:49:28

Nekem a Fekete hattyú kifejezetten nem tetszett. Tudtam mi lesz a vége, tudtam mi fog történni, mégis ideges voltam és féltem. Rémisztő, mint érdekes.

155871 2011.06.22. 09:12:33

Kedves Antibébi! Pont a minap láttam én is a Fekete hattyút és számomra inkább érdekes, mint nem. Ha már nálad is ilyen friss az élmény, szeretném a véleményed pár részről(amiről írtál is) Számodra miből derült ki, hogy az anya terrorizálja a lányát? Miből gondolod, hogy a szexualitásával problémái voltak? Valóban elbukott? Mi hiányzott a katarzishoz? Köszönöm a válaszod, valóban érdekel:)

155871 2011.06.22. 09:13:23

Bocsánat! Természetesen Antibaby!

2582 2011.06.22. 11:00:16

Pepita: Huh, remélem, kielégítő lesz a válaszom. :) Spoiler következik! "Számodra miből derült ki, hogy az anya terrorizálja a lányát?" Lehet, hogy a terror erős kifejezés, a lelki zsarnokoskodás viszont szerintem sok jelenetben feltűnik. Utalnak arra, hogy ő erőltette rá a lányra a balettet saját derékba tört karrierje miatt, aztán amikor már sikeres lenne a lány, pont akadályozni próbálja és lebeszélni. Nina felnőtt kora ellenére megszabni, hogy kivel, hova és mikor mehet. Aztán ott van az a jelenet, amikor a másik lány keresi Ninát, az anya meg nem szól neki. Ilyen jelenetek sorából. Meg persze a film leírásából. :) "Miből gondolod, hogy a szexualitásával problémái voltak?" Úgy írtam, hogy lelki problémái hatással vannak szexualitására, nőiessége megélésére. Ez az ilyen anya-lány viszonyok esetén gyakori pszichés probléma. A lány szorongó, túl merev. Amikor a koreográfus próbálja kihozni belőle a "csáberőt", a "női energiákat", az sem nagyon megy. És talán ide tartozik az az együttlét is, amit a másik táncos lánnyal vizionál... bár ebben nem vagyok biztos, mert a skizofréniáról nem tudok túl sokat. "Valóban elbukott?" Számomra a történet erről szól. A fehér és fekete hattyúé is, és Nináé is. Visszaszerzi a szabadságát/ eléri a célját, a sikert, de ezért leveti magát a szikláról/ elvérzik. Úgy írtam fent, hogy sikere egyben a bukását is jelenti. Te máshogy látod? "Mi hiányzott a katarzishoz?" Hogy jobban megérintse a nézőt. Az egész film szerintem csak idegesíti, izgatottá teszi a(z öncélú) horrorisztikus jeleneteivel, de nem vonja be igazán az izgalomba. Nehéz megmondani, milyen filmes eszközökkel kellett volna máshogy bánni, mert nem vagyok filmszakértő. :) Nézőként viszont vagy üt egy film nálam, vagy nem. És ez sajnos nem érte el a kellő hatást. Persze ez csak az én véleményem, más másért szeretheti.

155871 2011.06.22. 19:16:32

Kedves Antibaby, nagyon köszönöm hogy annak ellenére, hogy nem tetszett a film, ilyen részletesen válaszoltál:))). Amivel hmm vitatkoznék, nem is vitatkoznék, hanem másként látom a film kapcsán, azok a következők, természetesen csak ha kíváncsi vagy:) 1, valójában számomra nem volt egyértelmű, hogy az anya telepedett-e rá a lányra, vagy inkább hamar felismerte, hogy milyen problémákkal küzd az, és próbálta valahogy mederben tartani Nina veszélyes természetét, még ha túl is lőtt a célon (erre kiváló az általad hozott példa) 2,Lehet, hogy csak az én figyelmemet kerülte el, de nem tudom mennyi idős volt Nina. Úgy 18-20-ra saccolom, s mivel mindene a balett volt, rajongása érzelmei is csak e felé irányultak. Úgy gondolom, hogy nem a pszichéje ami miatt gátlásos volt, hanem a tapasztalatlansága. Habár vonzódott a koreográfushoz, az mégsem váltott ki belőle igazi érzelmeket, ahogy azt a másik lány tette,hiszen azt érezhetően csodálta, irigyelte, rajongott érte, birtokolni akarta a személyiségét. Ez a rajongás nemtől teljesen független szerintem... 3, Igen, ez a legizgalmasabb. Úgy gondolom, hogy amikor nincs tovább. Az álom beteljesedése után már nincs semmi,csak a hanyatlás. Nina beteljesedett hattyúként, balerinaként megismerte a tökéletességet és egyben felismerte önnön problémáit. (a tükör előtt). Valójában csak így nem bukott el... AZ utolsó kérdést és a választ pedig csak megköszönöm..:)

2582 2011.06.23. 09:58:30

Kedves Pepita! Persze, hogy érdekel a véleményed! Örülök, ha egy téma, amit felvetek, párbeszédet generál. Válaszolok, mert egy-két dolog még bennem maradt. :) (Spoilerhegyek következnek!) 1. A film alapján szerintem is lehetne akár máshogy is értelmezni ezt az anya-lánya kapcsolatot. Viszont már a film beharangozásaként megjelent írásokban, a tartalomban a forgalmazó is kiemelte, hogy a lány anyja elnyomásában él, úgyhogy szerintem ez volt a "szerző szándéka". :) Az más kérdés, hogy hogyan sikerült ezt átadni a nézőknek. :) 2. A szenvedély és hogy mi mozgat meg szexuálisan, szerintem is nemtől független. Ennek ellenére úgy érzem, ez a lány nehezen hozza ki magából a szexualitását. Ez általában jellemző is az anyával való kapcsolat sérülésekor, sajnos ebben személyes tapasztalataim is vannak. Az egy érdekes vonal, hogy vajon Leroy tényleg elcsábítani akarta őt, vagy csak kihozni belőle azt a dögöt, szenvedélyt, ami szükséges a színpadon a fekete hattyú megformálásához. Én inkább az utóbbira gondolok, és ezért szerintem nem fontos, hogy Nina vonzódott-e a férfihez vagy nem. De máshogy is lehet értelmezni, elismerem. Ja, még annyi, hogy végül kiderült, hogy a másik lánnyal az action nem történt meg, csak fantázia volt. Vágyik a szenvedélyre (magához is nyúl párszor), de szerintem ő szorongóbb annál, hogy ezeket a vágyait felszínre is hozza. Lehet, hogy tévedek, de én így éreztem. 3. Hát, végülis meghal. De leküzdötte pár fontos korlátját. Siker is, és bukás is. Láttad a Zongoratanárnő c. filmet? Ha nem, szerintem nézd meg. Hasonló témát dolgoz fel, de máshogy.

155871 2011.06.23. 20:32:19

:)) Nem láttam,de mindenképpen megnézem, most már igazán felcsigáztál. Aztán visszajövök:)
süti beállítások módosítása