- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

Egy jobb világ

2012. július 19. - Antibaby

Egy jobb világ / forrás: port.hu

Ez a film nem semmi. Nehéz rögtön rávágnom, miről szól, mert elég sokrétű, de azt hiszem, leginkább az erőszakról és a bosszúról. Csak éppen másként, mint ahogy azt gondolnánk. Az erőszakról akciófilmek, nagyokat nyögő pankrátorok, vagy karlendítő egyenruhások jutnak eszünkbe elsőként, pedig ez a fogalom ott van a hétköznapjainkban, megbújik a mindennapi problémáink mögött. Ez a dán-svéd alkotás ezt mutatja meg, a filmektől telhető leghitelesebb módon.

Eleinte nem tiszta, miért is fut két szálon a történet, illetve miért látjuk időnként Dániát, máskor Afrikát. Aztán egyszer csak kiderül, mire megy ki a játék.
Két, egészen eltérő kultúrában jelenik meg az erőszak és a bosszú, mint a hétköznapi élet része, és bár csak percek választják el egymástól a két gyökeresen különböző élethelyzetben hozott döntést, ami felett "ítélkezhetünk", mégis mindkettőben meglátjuk magunkat.

Egy törvények nélküli országban, mindennapi harcot vívva az életünkért mást jelenthet a bosszú, mint egy fejlettebb társadalomban. Előbbiben, ha rosszul is hangzik, de bizonyos esetekben helyre rakhatja az értékeket és elindíthatja a viselkedésbeli fejlődés útján a közösséget. Úgy értem, egészséges határokat építhet. Utóbbiban lealacsonyítja, a negatív energiát csak megsokszorozza, és visszafogja a pozitív változást.
Ugye, azt nem kell részleteznem, hogy ellene vagyok a halálbüntetésnek és az önbíráskodásnak, úgyhogy természetesen itt sem állok ki az erőszak igazolása mellett. De a dilemma létezik, az egyik legerősebb jelenete a filmnek épp ezzel foglalkozik.

A főszereplő, Anton annyira jó figura... hibázik ugyan ő is, hiszen ember, de ez is csak javít az "imidzsén". Kb. így képzelek egy felnőtt, érett személyiséget a nyugati világban, aki nem hibátlan, de "tökéletes". Aki látta a filmet, talán érti, hogyan gondolom.

Valahol azt olvastam, hogy ez a film az életről szól, vágatlanul. Így igaz. Egyetlen dolog sántít csak nekem. Szerintem (és itt most vigyázz, spoiler következik), ha egy kisfiúval ilyesmik történnek, mint Christiannal, még Magyarországon is felbukkan a közelében egy pszichológus. Biztos vagyok benne, hogy Dániában ez alap. Ha meg nem, akkor hogy hogy egyik felnőttnek sem jut eszébe elvinni egyhez? Vagy legalább egy kicsit foglalkozni vele?

Az ilyen alkotásokért érdemes - a sok szemét ellenére is - kitartani a filmek nézése mellett. Nem akarok nagyon pátoszos lenni, meg olyan közhellyel zárni, hogy "kötelező darab", de azért ajánlom mindenkinek, erősen.

A film eredeti címe Haevnen, ami a logika ellenére nem mennyet, hanem bosszút jelent.

(9/10. Nagyon erős film, remek felnőtt, még remekebb gyerekszínészekkel.)

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr626824985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

26323 2012.07.25. 11:14:28

Megnéztem az ajánlásodra, és köszönöm! Tényleg sokrétű film, szerintem mindenkinek az lesz a hangsúlyos elem benne, ami éppen foglalkoztatja. Nekem a már általad említett erőszak vonal mellett Christian tanulási folyamatáról szól. ***SPOILER*** Persze könnyű a srácot kis pszichopatának nevezni, ahogy az anyuka tette (persze joggal), de igazából ő semmi mást nem akar, mint egy igazságos világot, mint a mesében, ahol a jók elnyerik jutalmukat, a bűnösök bűnhődnek. Azzal, hogy az anyja alulmaradt a rákkal szemben, összetört az igazságba vetett hite, amit mindenképp vissza szeretne állítani, és ezért egyre messzebb hajlandó elmenni, és csak Elias tragédiája ébreszti rá, hogy az élet nem ilyen egyszerű. ***SPOILER VÉGE*** Azt hiszem, hogy pont most volt szükségem erre a filmre, mert elég hasonló dolgokon rágódok most én is. (A pszichológusos felvetésedre magyarázat lehet az, hogy az anyuka halála után a család visszaköltözik Dániába, így kb. kikerül mindkét ország szociális rendszerének látóköréből a srác, az apuka meg egyszerűen túl elfoglalt, hogy időben észrevegye a bajt.)

2582 2012.07.25. 21:59:49

[morri](#12572997): Köszönöm a tartalmas hozzászólást. Utólagos engedelmeddel beleírtam, hol tartalmaz egy kis Spoilert, hogy ne lőjjünk le senkinél se poént. Egyébként szerintem egy jó érzésű embert ebben a világban rendszeresen foglalkoztatják hasonló gondolatok, úgyhogy mondhatom, nem vagy egyedül azzal, hogy betalál ez a film.

26323 2012.07.26. 09:48:21

Jajj, bocsánat a spoilerezésért, jogos.

163966 2012.08.17. 15:13:23

Még régebben láttam ezt a filmet, valamikor akkor amikor elkezdték adni a mozikban. Elég spontán történt, hogy beléptem a Művész egyik termébe megnézni ezt a filmet. Így lehetett, hogy elvárások nélkül még nagyobbat ütött ez a nagyon tartalmas és igazán jó film. Igazad lehet abban is, amit egy másik bejegyzésedben írtál, hogy ne olvassuk el előre a sztorit. Valószínűleg én sem mentem volna el direkt éppen erre az ajánlója alapján. Érdemes esélyt adni a véletlennek. :)
süti beállítások módosítása