Ahhoz képest, hogy mekkora filmrajongó vagyok és voltam is mindig, fura, és talán "szégyen" is, hogy a 2001 - Űrodüsszeiát csak most néztem meg. Sőt, Kubrick egyéb filmjeit is nagyra tartom, legnagyobb kedvenceim közt például szerepel a Mechanikus Narancs, úgyhogy tényleg érthetetlen, miért húztam ezt a döntést idáig.
Talán azért nem vágtam bele korábban, mert akárhányszor szóba került, mindig volt valaki a társaságban, aki kifejtette, mennyire végtelenül hosszú, vontatott és dög unalmas mozi, meg ugye 1968-as ('68-ban mutatták be, de '64-ben kezdték készíteni), úgyhogy biztos az idő is eljárt felette. Más kifogást nem tudok felhozni, szerintem emiatt halogattam a megnézését mostanáig.
Az élet azonban úgy hozta, hogy újra és újra az orrom elé került. Olvasóim talán emlékeznek, hogy néhány hónapja írtam arról a felismerésemről, hogy az életem egy kerékben zajlik, és mindig ugyanazok a dolgok jönnek szemben, 5-10 évente, hátha kezdek már velük valamit. Amikor máshogy reagálok rájuk, mint korábbi találkozásomkor velük, na akkor kanyarodok el és lépek át egy másik kerékbe.
Most Űrodüsszeia fronton is ez történt. Újra az orrom elé dugta az élet, és pont lett egy teljesen üres napom, amikor az sem lehetett kifogás, hogy hosszú. Elindítottam, és...
lenyűgözött!
Egyáltalán nem éreztem vontatottnak, bár bevallom, nem értettem teljesen, mit is szeretne mondani vele a szerző. Érzem, és szerintem vagyunk ezzel így néhány millióan a Földön, hogy valami nagy dolog részeseivé váltunk, de még nem teljesen esett le a tantusz.
Részleteiben viszont nagyon is. Bámultam ezt a filmet, és többször is rákerestem utána a neten, hogy nem tévedés-e az évszám. Olyan vizuális trükköket alkalmaz ugyanis, amelyekről nem tudnám megmondani, hogyan valósította meg őket, különösen akkor, a '60-as évek derekán. Még 20 évvel később, Michael Jacksonon is csak ámuldozott a világ, aki klipjeiben elsőként használta a legmodernebb technikákat. De hogy már 1968 környékén...
Kubrickról sok helyen lehet olvasni, hogy beavatott volt, azaz olyan információkkal rendelkezett a világunkról, a társadalmunk berendezkedéséről, amelyekről csak nagyon kevesen tudnak. Lehet, hogy ezek a technikák már a '60-as években léteztek, és ő használhatta, de a világ csak jóval később ismerkedhetett meg velük?
Van néhány érdekes momentum még ebben a filmben, túl az erős, szerintem cseppet sem unalmas történeten. Pl. az, hogy minden modern ketyerét felvonultat, ami a 2000-es években (2001. után?) betört az életünkbe. A srácok tableten nézik a világűrből a BBC híradóját, video chaten kívánnak boldog születésnapot a Földön maradt gyereknek, és irdatlanul be vannak kamerázva, minden lépésüket, minden szavukat, minden lélegzetvételüket gépek figyelik. (Spoiler) Olyan meg egyszerűen nem létezik, hogy valamit úgy próbáljanak meg megbeszélni egymással, hogy arról a "Nagy Testvér mindent látó szeme" ne értesüljön. (Spoiler vége) Talán Kubrick anno már komoly információkkal rendelkezett a jövőről.
Egyébként nem is baj, hogy nem korábban néztem meg ezt a filmet. Elképzelhető, hogy nem tudtam volna még mit kezdeni vele, és én is csak egy unalmas semminek tekinteném. Mostanra sokkal többet belelátok.
(9/10, szerintem igazi remekmű, bár tény, hogy 100%-ig - egy halandó ember számára - megfejthetetlen.)