- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

2001 - Űrodüsszeia

2012. december 02. - Antibaby

Ahhoz képest, hogy mekkora filmrajongó vagyok és voltam is mindig, fura, és talán "szégyen" is, hogy a 2001 - Űrodüsszeiát csak most néztem meg. Sőt, Kubrick egyéb filmjeit is nagyra tartom, legnagyobb kedvenceim közt például szerepel a Mechanikus Narancs, úgyhogy tényleg érthetetlen, miért húztam ezt a döntést idáig.

Talán azért nem vágtam bele korábban, mert akárhányszor szóba került, mindig volt valaki a társaságban, aki kifejtette, mennyire végtelenül hosszú, vontatott és dög unalmas mozi, meg ugye 1968-as ('68-ban mutatták be, de '64-ben kezdték készíteni), úgyhogy biztos az idő is eljárt felette. Más kifogást nem tudok felhozni, szerintem emiatt halogattam a megnézését mostanáig.

Az élet azonban úgy hozta, hogy újra és újra az orrom elé került. Olvasóim talán emlékeznek, hogy néhány hónapja írtam arról a felismerésemről, hogy az életem egy kerékben zajlik, és mindig ugyanazok a dolgok jönnek szemben, 5-10 évente, hátha kezdek már velük valamit. Amikor máshogy reagálok rájuk, mint korábbi találkozásomkor velük, na akkor kanyarodok el és lépek át egy másik kerékbe.

Most Űrodüsszeia fronton is ez történt. Újra az orrom elé dugta az élet, és pont lett egy teljesen üres napom, amikor az sem lehetett kifogás, hogy hosszú. Elindítottam, és...

lenyűgözött!

2001 - Űrodüsszeia / forrás: port.hu

Egyáltalán nem éreztem vontatottnak, bár bevallom, nem értettem teljesen, mit is szeretne mondani vele a szerző. Érzem, és szerintem vagyunk ezzel így néhány millióan a Földön, hogy valami nagy dolog részeseivé váltunk, de még nem teljesen esett le a tantusz.

Részleteiben viszont nagyon is. Bámultam ezt a filmet, és többször is rákerestem utána a neten, hogy nem tévedés-e az évszám. Olyan vizuális trükköket alkalmaz ugyanis, amelyekről nem tudnám megmondani, hogyan valósította meg őket, különösen akkor, a '60-as évek derekán. Még 20 évvel később, Michael Jacksonon is csak ámuldozott a világ, aki klipjeiben elsőként használta a legmodernebb technikákat. De hogy már 1968 környékén...
Kubrickról sok helyen lehet olvasni, hogy beavatott volt, azaz olyan információkkal rendelkezett a világunkról, a társadalmunk berendezkedéséről, amelyekről csak nagyon kevesen tudnak. Lehet, hogy ezek a technikák már a '60-as években léteztek, és ő használhatta, de a világ csak jóval később ismerkedhetett meg velük?

Van néhány érdekes momentum még ebben a filmben, túl az erős, szerintem cseppet sem unalmas történeten. Pl. az, hogy minden modern ketyerét felvonultat, ami a 2000-es években (2001. után?) betört az életünkbe. A srácok tableten nézik a világűrből a BBC híradóját, video chaten kívánnak boldog születésnapot a Földön maradt gyereknek, és irdatlanul be vannak kamerázva, minden lépésüket, minden szavukat, minden lélegzetvételüket gépek figyelik. (Spoiler) Olyan meg egyszerűen nem létezik, hogy valamit úgy próbáljanak meg megbeszélni egymással, hogy arról a "Nagy Testvér mindent látó szeme" ne értesüljön. (Spoiler vége) Talán Kubrick anno már komoly információkkal rendelkezett a jövőről.

Egyébként nem is baj, hogy nem korábban néztem meg ezt a filmet. Elképzelhető, hogy nem tudtam volna még mit kezdeni vele, és én is csak egy unalmas semminek tekinteném. Mostanra sokkal többet belelátok.

(9/10, szerintem igazi remekmű, bár tény, hogy 100%-ig - egy halandó ember számára - megfejthetetlen.)

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr906825067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kisó 2012.12.03. 13:04:31

Pont ezért tartják sokan, hogy a Holdraszállást Kubrick forgatta le, valójában meg sem történt, ezzel a filmmel és a Ragyogással szoktak érvelni. Ha igaz, ha nem, azért az tagadhatatlan, hogy zseni volt, és minden egyes képkockának, beállításnak, stb. jelentése van a filmjeiben.

35729 2012.12.03. 15:58:56

Olvasd el a könyvet is. Más, de szintén nagyon jó. A vége például világosabb benne, de a szerzőpáros (Arthur C. Clarke volt a könyv szerzője) azt hiszem egy interjúban elmondta, hogy ha bárki számára kereken kiderül, hogy miről van szó, akkor ők rontottak el valamit.

algi 2012.12.04. 05:08:39

Mindig felforr az agyvizem, ha valaki az ilyen filmekre azt mondja, hogy unalmas. Könyörgöm, nem tudnak a seggükön ülni, és kivárni, hogy mi történik? Mennyire rossz kifogás ez már? Megmondjam, mi unalmas? A Transformers filmek. Na, azok unalmasak.

40669 2012.12.04. 21:13:38

A világ egyik leggyönyörűbb filmje. És mindig eszembe jut róla (és arról meg viszont) David Bowie Space Oddity-je, amiben Major Tom kisétál az űrbe, mert ott sokkal szebb. A film vége valami hasonló a fejemben, ki tudja, miért.

35831 2012.12.05. 11:56:33

A filmről ismeretes, hogy nagyon nagy hozzáértéssel, és úrhajózási szakemberek segítségével készült. Azért nem járt el felette az idő, mert az akkor aktuális űrhajózási technikát, és reális kivet0téseket tartalmaz. Ezért kell olyan sci-fit 0rni, amelyben szakértelem van, és nem holmi hülye, képzelgő fantasyt! Megjegyzem, a mobiltelefonokat nem jósolta meg, és a sci-fiben nem is nagyon ismeretes olyan 0ró, aki megjósolta volna. Lehet, hogy van valahol egy szerző, aki kitalált ilyet, annak gratulálok! De a mobiltelefon az a technikai dolog, amely kifogott a sci-fi jóslatokon.

35831 2012.12.05. 11:57:04

Egyébként arra nem emlékszem, hogy touch screen is van a filmben?!

2582 2012.12.05. 19:37:56

math: Nem emlékszem, hogy az lenne. De tablet van, kamerás számítógép van, videotelefon vagy hogy hívják szintén van benne.

53615 2012.12.06. 13:57:42

örökkedvenc. ha nem a legörökebb kedvencem.
süti beállítások módosítása