- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

2007. január 14. - Antibaby

Nem vagyok túlságosan naprakész, még csak most néztem meg a Fehér tenyér c. filmet. Nem is gondoltam eddig, hogy lekötne, tornászok, meg magyar film... pedig Hajdu Szabolcsnak nagy tisztelője vagyok. Tegnap mégis úgy hozta a sors, épp ráértem, épp adta az HBO. S paaaffffff. Úgy odavágott, hogy na! Azóta sem sikerül beszélnem róla, s most sem tudok sok értelmeset írni. Ez az a kategória, amikor szeretne az ember a órákig csendben ülni az üres nézőtéren, vagy a szoba sötétjében. Sajnos ismerem a filmbeli szitut, sajnos elsőkézből, sajnos én is, a tesóm is, az osztálytársaim is átélték. Biztos vagyok benne, hogy meséltem már a blogban a szadista tesi tanárunkról, aki kék-zöldre vert minden egyes órán, s akitől rettegett az egész iskola. Terrorizálta az alig 30 kilós alsó tagozatosokat, szinte mindet, csak pár kedvence volt. Szerencsétlenségemre én épp a bántalmazásban voltam első helyen nála. Mindig talált valamit, amiért belém köthetett, s ahogy lenni szokott, már nem tudtam, mivel csinálok jót vagy rosszat. Egy idő után nem volt egyetlen gyakorlat sem, amit el tudtam volna végezni. Már egy sima nekifutástól is rettegtem, előre tudtam, mindennek az lesz a vége, hogy kapok. Nem voltam árulkodós gyerek, kényes sem, kicsi koromban sokat sportoltam, tehát szoktatva voltam a kemény melóhoz, de a tesi tanár brutalitását egy idő után (úgy emlékszem, úgy 4 év telt el így) már muszáj volt elmondanom otthon. Amikor már odáig fajultak a dolgok, hogy spontán lázat és rosszullétet produkáltam, ha torna órára kellett menni. Először megbeszéltük a többiekkel, hogy szólni kellene otthon, s végül meg is tettük. A többiek is nagyjából arra jutottak, mint én. Ekkor 5. osztályos gyerekek voltunk, főleg kislányok, s a tesi tanárunk ebben az évben az osztályfőnökünk is lett, s ezzel több alkalma nyílt a megalázásunkra. Egy nap hazamentem, elmondtam anyukámnak, mi történik az órákon. Ha semmi rosszat nem csinálunk, akkor is üt minket. Felemel két gyereket a fülénél fogva, és a levegőben összeüti a fejüket. Partizán-játéknál mindig a fiúk csapatában játszik a tanár is, és medicinlabdával baromi erőseket dob a lábunkra, ami egy 30 kilós kislánynak elég nagy fájdalmat okoz. Meg is mutattam a lila foltokat. Anyám mindössze annyit reagált, hogy ha hazudok, nagyon megbánom, úgyhogy most szól, szívjam vissza az aljas vádjaimat. Nem szívtam. Bementünk az iskolába, beszélt a tornatanárral, aki persze mindent tagadott. Tulajdonképpen már az első pillanatban tudtam, itt csakis én lehetek megint a hibás, ugyanis anyukám a tanárral rögtön bájolgó hangon kezdett beszélni, eljópofiztak egy fél órát, aztán, ha jól emlékszem, már a hazafelé vezető úton jöttek a pofonok. Minek képzelem én magam, hogy ilyeneket találok ki, meghazudtolok felnőtt embereket, kellemetlen helyzetbe hozom a tanáromat és az édesanyámat, pedig az lenne a dolgom, hogy. Igazából csak felnőtt fejjel jöttem rá, nem én viselkedtem rosszul, nem én voltam a hibás. Addig meg voltam győződve róla, hogy a testnevelés és a testi fenyítés természetesen együtt jár, s aki gyerek, azt megverik.
Sajnos arra is csak felnőttként jöttem rá, hogy az öcsém, egy másik osztályban ugyanezt élte át. S ráadásul ő versenyszerűen sportolt, napi 2x4 órát töltött az edzésen, s igen, ott is ez ment. Amikor egyszer az életben megbetegedett, az edző kora reggel érte jött a lakásunkra, s úgy rángatta el a versenyre, lázasan. Üvöltött vele, elmondta mindennek, amiért beteg mer lenni. Anyukám egy kicsit tiltakozott, de lehetett érezni, hogy végül a pasas erőszakossága fog győzni.
Szerintem írtam már erről (?), de ha a nagy részét megismételtem, nem maradhat ki ez sem: amikor felnőtt fejjel, egy pszichológiai könyv tanácsára anyám elé álltam, s elmondtam neki, milyen sérelmeket cipelünk ezzel kapcsolatban magunkban, s milyen borzasztó érzés volt, hogy sosem védett meg minket, rám sem nézve odalökte, hogy hagyjam őt békén, keressem meg azt a tanárt, s rendezzem le magam az ügyet. Erre én mondtam, már meghalt. Ekkor anyám teljesen begerjedt, szinte nekem esett, hogy mit képzelek, halottról nem mondhatok ilyeneket.
Mindezt felelevenítette bennem a Fehér tenyér. Nem voltam szomorú, sem dühös, egyetlen könnycseppet sem morzsoltam el, pedig jóformán minden filmen sírok. Csak nem tudok róla megszólalni.
A véletlen, vagy a sors meg nagy mókamester. Ma az Ikeában néhány centivel mellettem vásárolt Hajdu Szabolcs. A film főszereplőjét az öccséről mintázta. Gondolom, lenne közös témánk.
"A torna közegén keresztül az alkotók társadalmi problémákat szeretnének feltárni: a szülő-gyermek viszonyról, a sportvezetésről és a gyerekekről, illetve az iskola és a gyerek kapcsolatáról. Az előkészítés során szociológiai kutatást is végeztek. A történetben egy ember egy többgenerációs átkot, ami egy hibás – szülői, edzői, nevelési – modell, próbál magáról lehántani, ettől megszabadulni és új értékrendszert kialakítani." (Forrás: filmhu)
A weboldalt bulvárérzékenyeknek is érdemes megnézni: Tom Cruise hátraszaltózik.

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr36821139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dvorcsak 2007.01.15. 08:34:43

nekem akkor szerencsem volt. en 9-10 evesen kezdtem el versenyszeruen sportolni (atletika, ami gondolom, alapbol mas kozeg, mint a torna), es nyomtam jo par evig, de sosem volt semmi ilyen jellegu atrocitas. egyebkent en is elkezdtem nezni a filmet, mert ez a tema mar tobbszor elojott magasszintu sportolok eseten - is - de nem volt idom vegignezni...

2582 2007.01.15. 08:42:51

Annyit hozzátennék a hozzászólásodhoz, hogy jó lenne, ha ez nem szerencse kérdése lenne. S szerintem ez nem is kimondottan sportközeli probléma, ismerek olyanokat is, akiket más tanárok és nem fizikailag hoztak ugyanilyen lehetetlen helyzetben. Olyanokat, akiknek gyerekkorukban úgy kezdődött a nap, hogy ha meghallották, iskolába kell menni, elájultak.

11173 2007.01.15. 09:36:26

Huh. Nehéz lehetett ezt egyedül feldolgozni. Ami meg még rosszabb, hogy ilyenkor mindig ott maradnak a hegek az emberben. Ha szeretné, ha nem. Lelki hegek ellen pedig nincs plasztikai korrekció :-x

43055 2007.01.15. 11:24:52

Kislányként elég sok sportot kipróbáltam. A kezdő csoportokat imádtam, aztán átkerültem a haladókhoz, ahol jöttek az ütlegek és a szidások, soha semmi sem volt elég jó. Így abbahagytam a lovaglást, a lővészetet, az úszást és a tornát is. A szüleim szerint nem voltam elég kitartó, én meg azt gondoltam nem éri meg magamat megaláztatni, azért, hogy hazavigyek egy érmet.

Anni 2007.01.15. 19:34:36

Hozzáfüzni valom: Anyám és az én kapcsolatom..nincs kapcsolotunk.Komolyan nem szeretem..nem érzek irnáta semmit,max utálatot,nem birom elviselni más az élet felfogásunk a stilusunk és ő ezt nem képes belátni,nem fogad el engem,nem fogadja el a véleményem,nem kezel önálló emberként.És amugy egy szánalmas,kétszinű ember. Nem is akarok már tőle semmit. Szar,nem?Az..de le szarom. És ez nem ilyen korral járó dilemma ahogy anyám fogalmaz..ez a valóság. A rideg valóság.

11173 2007.01.15. 20:20:41

A szülő olyan, mint a vércsoport: nem választja meg az ember, adottság. Ha jó, jó, ha nem, hát... :-(

2582 2007.01.15. 21:23:31

Anni, a hozzászólásod elején, végén kerestem az idézőjelet, mert mintha ezt én szoktam volna szajkózni. Sót, Ani is vagyok, ha jobban belegondolok. :) Szóval értelek, nem vagy egyedül, meg ilyenek.

4651 2007.01.15. 22:21:32

Erről annyira hosszú a véleményem, hogy nem akartam hozzászólni, de úgy érzem muszáj itt hagynom egy másik nézőpontot. Minket is vernek edzésen. ez így volt gyerek/serdülő/felnőtt koromban. Fizikailag szerintem 1-2 év után már nem fáj. A megalázás is csak 1 évtizedig nyomja az embert. Hanem a maradék. Az, amikor magadat gyülőlöd, hogy az kell a teljesítményedhze, hogy a edződ megrúgdosson, vért köpj. Mert akkor bezzeg sikerül összeszedned magad egy plusz körre, de anélkül csak akarás-nyögés van. Szóval én ezt a részét utálom. Ahol edzem, ott a teremben együtt vagyunk, a 8 évesektől egészen a seniorokig, minden korcsoport. Baromira rossz látni, amikor gyereket vernek. Dolgoznak az anyai ösztöneim, de eszembe se jut közbelépni. A szülei dolga. A szüleik is tudnak róla. Ha nem tudnának, akkor szerintem közbelépnék annyira, hogy elmondjam. Abban is biztos vagyok, hogy amíg a fiam nem könyörög, hogy küzdősportra hordjam, nem fogom vinni. Nem akarom, hogy ilyen ember válljon belőle, mint az anyjából és apjából. Ezeket a sportokat ezzel együtt kell elfogadni és csinálni szerintem. Na. eleget téptem a szám.

zs 2007.01.16. 01:52:14

Érdekes, amit az idézőjelről mondtál. Én talán minden bejegyzésedet olvastam, mégsem úgy fogalmazódott meg bennem, hogy utálnád az anyukádat.

verbeka 2007.01.16. 07:22:37

ezek szerint érdemes megnézni. még én sem láttam... nekem szintén szerencsém volt. felmentettként tesiórán kihordtam az eszközöket, súlyzókat, visszagurigattam a medicinlabdákat, visszadobáltam a kislabdákat, felástam és minden ugrás után felgereblyéztem a homokágyat, stb. Kétszer olyan erős lettem, mint a többiek. :)

2582 2007.01.16. 08:55:34

Zs, tök igazad van, én ilyet nem mondok, hogy utálom.

2582 2007.01.16. 09:03:47

Ana, én most annyira, de annyira nem értek egyet veled... Az, hogy bárkit bántalmaznak, felnőttet, gyereket, nem igazolható semmivel. Egy teljesítményre való ösztönzéssel sem. A filmben is elhangzik, amikor a főszereplő Kanadába megy edzőnek, és elcsattan egy pofon, hogy más eszközöket kell találnia. Az pedig, hogy a szülő tud-e róla, abból a szempontból fontos, hogy véleményem szerint egy anyukának, apukának kötelessége megvédeni gyermekét az ilyesmitől. Egy szülő nem dönthet úgy, hogy engedi verni a gyerekét. S még valami eszembe jutott, én a postban még ezeknek is egy szélsőségesebb formájára utaltam, amikor nem a teljesítményfokozás, nem a nevelés a cél (nem mintha az bármit is igazolna), hanem a puszta erőfölény-fitogtatás, a hatalomvágy egy védtelen gyermek felett, az élet más területén való lúzerségének levezetése egy 30 kilós, kiszolgáltatott kissrácon.

4651 2007.01.16. 09:50:08

Na nálunk nincs ilyen és nem is tudok róla a köreinkben, hogy lenne ilyen szélsőséges verés. Szóval olyan nincs, hogy már azt sem tudod mit csinálj, ahhoz, hogy elkerüld a verést. Csak és kizárólag a teljesítményfokozás céljából megy. A feszültséglevezetős verésért szerintem széttépnénk az edzőket. Ebben biztos vagyok. Másrészt a kisgyerekek ritkán kapnak, mert tudják, hogy hajtani kell és hajtanak. Havonta talán egyszer. Az én időmben ez még napi szinten ment. Ezért lettem ilyen fásult mazochista. Én sem akarom, hogy verjék a gyerekem, ezért nem is akarok neki teret nyitni efelé. De ha mindenáron ezt akarja, akkor nem fogok veszekedni emiatt az edzőjével, mert ezt a gyerek vállalja. Akármikor ott hagyhatja. Nem kell majd végig csinálnia. De van gyerekek, emberek, akiknek ez az egész nem olyan szörnyű, mint a nagy átlagnak. Tudom, hogy a filmben hogy volt. Láttam többször. De a valóság az, hogy sokkal jobban teljesítenek azok a csapatok, ahol van verés, mint az, ahol nincs. Saját sportágamban, pl. a németek a béka segge alatt kullognak, pedig 10 éve ők voltak az überallesek. Megszűnt a verés, megszűnt a plusz akarat és helló, szia, szevasz. És még nagyon sok ilyen példát mondhatnék a küzdősportolók világából. De a vizilabdásoknál és uszóknál is van ilyen, de azt nem láttam a saját szememmel, így csak pletyka szinten nem terjesztem, bár én elhiszem, hogy ott is megy. Illetve a film kapcsám a Csisztut is megkérdezték és ő is elmesélte, hogy mekkora veréseket kaptak, de ő is természetesként tálalta és nem úgy, hogy ez mekkora szörnyűség. Ez van. Ne csinálja, aki nem bírja, vagy csinálja hobbi szinten. Válogatottban ez megy.

2582 2007.01.16. 11:15:15

Az én sztorim mondjuk egy általános iskolai tesióráról szól, amit nem lehet csak úgy nem csinálni.

4651 2007.01.16. 13:03:21

Természetesen abban az esetben vért ontanék. Olyan nincs, hogy egy mitugrászt tanár verjen egy csapat gyereket, általános-tesnevelés órákon. Én csak és kizárólag a komoly sportról beszéltem.

dvorcsak 2007.01.17. 07:46:55

Hat igen, a szulokon sok mulik. Nekem egyszer az oviban pofonvagtak a fiam. Mondtam a zasszonyak, bemegyek, es majd en is jol pofanvagom az ovonenit. nem engedte. mert akkor a gyerek sziv. fasza. szerencsere ez egyedi eset volt, de ha nem az lett volna, akkor ugyis pofozkodas lett volna belole.
süti beállítások módosítása