- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

Hely a családban

2007. szeptember 20. - Antibaby
Bizonyos pszichológiai elemzések szerint az ember személyiségét nagyban befolyásolja a családban való pozíciója. A testvérek egy cseppet sem egyformák, még ha ugyanazok a szülők nevelik őket, hasonló elvek mentén, akkor sem. Az egyik kevésbé ambíciózus, magának való, viszont kreatív és érzékeny a világ dolgaira. A másik mindenben élen jár, nagyon ügyes, de nem tudja elviselni, ha nem ő nyer. Harmadikuk kedvességével és jószívűségével szerez népszerűséget magának.
Rendkívül érdekes megfigyelés, hogy a gyerekek születési sorrendje alapján kialakulnak bennük bizonyos tulajdonságok, kortól és kultúrától szinte függetlenül. Ha jobban belegondolunk, nem is butaság, hiszen a gyermek is egy közösség (család) része, ahol élni és érvényesülni szeretne, s az őt körülvevő környezeti hatásokhoz igazodva sajátítja el a számára hasznos vagy kényelmes viselkedést, s ugyanennek mentén fejlődnek ki bizonyos képességei is.
Vegyük sorba konkrétan a típusokat.
A legidősebb testvér általában igyekvő, nagyratörő, vezető, felelősségteljes, mások számára nehezen elviselhető tulajdonsága viszont a főnökösködés, parancsolgatás, és az erőszakosság, mert elsőségét mindenáron őrizni akarja.
A középső gyerekek függetlenek, versenyszellem munkálkodik bennük, fiúkkal, lányokkal, nagyokkal és kicsikkel egyaránt. Gyerekkorukban megtanulták, minden irányba tudjanak hatni, és maguk is kaptak náluk érettebb és kevésbé érett testvéreiktől is impulzusokat. Rossz tulajdonságuk, hogy szeszélyesek, ingadozó hangulatúak és féltékenyek, mert a nagyok mindig is nagyobbak maradnak, vagyis elsők a szülők életében, viszont már megérkezett egy náluk kisebb is a családba, aki aranyos, dédelgetett és körülrajongott. A középső gyermekek néha az okos nagy, máskor a helyes kicsi szerepét töltik be a családban, mindig viszonyítás kérdése, hol a helyük. Ettől alkalmazkodóbb, könnyebben barátkozós, társaságba hamar beilleszkedni tudó felnőtt lesz belőlük.
A legkisebb gyerek a családban többnyire kényelmesebb, lustább testvéreinél. Amíg ő nem volt, addig is mentek a dolgok, kicsit viccesen szólva "nem oszt, nem szoroz" a jelenléte, ezért nem feszül meg a tettvágytól. Mindig akad a családban nála okosabb és ügyesebb, ezért úgy érezheti, nem veszik komolyan. Emiatt sokszor még felnőtt korában is gyerekként viselkedik, mert benne az él, hogy őt úgy kezelik. Ugyanakkor gyengéd, szerető természetű. Fesztelenebb, lazább, mint idősebb tesói, de mivel a legkisebb kapja a legtöbb rajongást, megtanul visszaélni ezzel, s manipulatív is tud lenni.
Egy egykéről elsőre leggyakrabban az jut eszünkbe, hogy elkényeztetett. Ugyanakkor nagy képzelőerővel rendelkezik, rendszerezettebb, jobban szervezi az életét, s felelősségteljes.
Nekem egy öcsém van, tehát én vagyok az elsőszülött gyerek a családban. Ránk eléggé illik a leírás. Ti mennyire tartjátok igaznak?

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr956822157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

77009 2007.09.21. 02:04:40

Ez fájdalmasan igaz rám, meg a két nővéremre. Jesszus pepi.

verbeka 2007.09.21. 08:00:09

A Spektrumon láttam régen: Egy ikerpár egyik tagja domináns, céltudatos, magabiztos, irányító jellemű volt, a másik visszahúzódo, szótlan. Aztán kiderült, hogy van egy harmadik testvérük, aki valamilyen okból kiszakadt a családból, és egykeként nőtt föl egy másikban. Olyan lett, mint testvérei közül az első. Ebből mintha tényleg az következne, hogy a gének jellemformáló szerepét felülbírálva a körülmények nagyon nagymértékben irányítják a személyiségünket. (Lásd a visszahúzódó testvért)

43055 2007.09.21. 08:03:18

Van ebben a témában egy tök jó könyv, az a címe: A születési sorrend elmélete. Remekül le van írva, hogy kb. milyen szeméyiségjegyek alakulnak ki egy egykénél, elsőszülötnél...stb. Rám pl. mint egykére teljesen igazak a könyv által írottak. Néhány megállapítása felért egy arculcsapással.

27944 2007.09.21. 08:58:47

Ha csak 2 gyermek van, akkor a kisebbikre u.a. érvényesül, mint ha 2őnél többen lennének, és úgy lenne a legkisebbik, vagy az más kategória?

2582 2007.09.21. 09:03:36

Szerintem az árnyalatok mmások, de azért ezek a tulajdonságok mégiscsak érvényesülnek. Mi is ketten vagyunk, de rám is és a tesómra is igaz a fenti leírás, csak nem olyan erősséggel, mint azoknál az ismerőseimnél, ahol hárman vannak testvérek. Gondolom, hogy középtájon lenni is más ott, ahol kettő, és ott, ahol mondjuk kilenc testvéred van.

37131 2007.09.21. 10:09:35

Ránk egyáltalán nem igaz. Van egy bátyám, jövőre 30 lesz, se nem igyekvő, se nem törtető, se nem felelősségteljes, se nem parancsolgató, se semmi. Tehát rá egy szava sem igaz ennek a jellemzésnek. Nálunk olyan, mintha én tölteném be az idősebb testvér szerepét. Igaz, hozzá kell tennem, hogy ezen tulajdonságok - nem meglétében - egészen biztos, hogy közrejátszik édesanyánk elvesztése. Gyerekek voltunk, s minden megváltozott, ezáltal a szerepek is a családon belül. Ettől függetlenül, ha elgondolom a rokonaim, meg az ismerőseim között levő testvérek kapcsolatát, akkor nagy mértékben csak bólogatni tudok.

2582 2007.09.21. 10:16:29

Tisss, nagyon érdekes és fontos szempontot hoztál be a képbe. Nem ismerem a családotokat, de simán lehet, hogy édesanyád halála után te léptél az ő szerepébe, s akkor már borul az egész, hsizen akkor a bátyád a gyerek, te pedig tulajdonképpen felnőttként viszonyulsz hozzá. Ilyen gyakran előfordul, s zavart okozhat a felnőttkori életben. Nem tudom, hallottál-e a családfelállításról, többek közt azzal lehet rendezni a szerepeket.

38951 2007.09.21. 10:54:42

Ezt a posztot elküldtem az asszonynak. Magára fog ismerni a középsőben, de ő ezt már régóta tudja, egyébként. Az ő családja pont ilyen, kivéve a kicsi manipulálóságát.

29694 2007.09.21. 10:57:40

Azt olvastam, ha 6-7 évnél több van a tesók között (értem ezt arra a családra, ahol 2 kölök van), akkor mindkettőjükre inkább az egyedüli gyerek leírás illik, hiszen gyakorlatilag egyedül nőnek fel... Ennek ellenére rám totálisan a legkisebb gyerek leírása illik, a bátyámra viszont tényleg inkább az egyke... :)

bahha 2007.09.21. 11:15:16

én meg egy elkényeztetett egyke picsa vagyok, stimmel.

eszencia 2007.09.21. 16:29:57

Mi is hárman vagyunk. Bátyám a legidősebb, őrá tökéletesen igaz a leírás. Aztán jön a nővérem, őrá is igaz, bár azt is hozzátenném, hogy ő a családjáért él-hal, ebben éli ki magát. Én vagyok a pici. Egyáltalán nem vagyok lusta, inkább hármunk közül én vagyok az, aki hosszútávra tervezek és mindent megteszek a cél eléréséért. Őket sohasem kötötte le a tanulás, engem meg ez hajt. :)

37131 2007.09.21. 18:01:19

Igen, valóban az van, hogy én lettem a családot összetartó elem. Kicsit felborultak a szerepek, amire sajnos nem figyeltünk oda. Én túlontúl önálló lettem, a bátyám meg túl elhagyatott. Erről a családfelállításról még nem hallottam, de most mindjárt utánanézek, mit találok róla, mert érdekesnek hangzik.

2582 2007.09.21. 18:16:32

Tisss: itt a blogomban is találsz hozzá linkeket és az én leírásomat, írd be a keresőbe, hogy családfelállítás. Amúgy pedig keresd a Hellinger Intézetet. Nem tudom, mennyire durva nálatok ez a szerepkavarodás, de valószínűleg segíteni fog.

kriszti 2007.09.21. 18:40:04

Én egyke vagyok..nem tudom, h elkényeztetett-e, vagy nem, de az biztos, h megszoktam, h törődnek velem, hogy mindig meghallgatnak, hogy nem kell versenyeznem másokkal. Közben meg minden gyerekszerepet egyedül töltök be. Vagyok kislány, nagylány, felelősségteljes, gyerekes, stb.. Amúgy a jellemem sztem teljesen apu meg anyu keveréke. Hmm.. egykének lenni többnyire jó. :)

2582 2007.09.24. 08:53:08

Tisssnek, és akit még érdekel: http://www.nlcafe.hu/cikk.php?id=74&cid=27631
süti beállítások módosítása