- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

Diszkriminatív álláshirdetések

2007. október 19. - Antibaby
Elvileg tilos az álláshirdetésekben nem, kor, szexuális orientáció, vallás, etnikum, káros szenvedélyek stb. alapján diszkriminálni. Elvileg. Gyakorlatilag pedig az ilyen hirdetések igen gyakoriak. Ha nyomtatásban nem is, az első telefonhívásnál kiderül, X év felett nem is érdemes beadni az önéletrajzot. Hallottam már olyanról is, hogy valaki nem volt elég alacsony a titkárnői pozícióra. Természetesen ez nem az ő hibája, sokkal inkább nemleendő főnökéé, aki tekintélye csorbulásának érzi, ha az ő 160 cm-ét meghaladó beosztottal kell együtt dolgoznia.
Elsőre egyetértek, ne ezen múljon, ki alkalmas egy munkakörre és ki nem. Ha viszont jobban belegondolunk, vannak cégek, állások, ahol a fentiek alapján történő szelekció kizárásával a munkáltató érdeke jelentősen csorbul.
Mondok néhány példát. A klausztrofóbiás ember liftkezelőként való alkalmazása talán csak azért nem életszerű, mert aki írtózik a bezártságtól, maga is szívesebben jelentkezik teniszpálya-füvesítésre, vagy mit tudom én. De ott vannak például a dohányosok. Azon már rég túl vagyok, hogy nézzem, ki hány percet tölt távol a munkától füstölgés miatt, talán mert nálunk az osztályon remekül megoszlik: aki kávézik, az nem cigizik, és fordítva, aki pedig egyiket sem, az simán elpletykál telefonon a barátnőjével egy kávényi vagy dohányzásnyi időt. Egál. Meg amúgy sem ezen múlik a hatékonyság. De mi van egy olyan helyen, ahol nagyon fontos, hogy még véletlenül se legyen cigarettaszagú a dolgozó? A legelegánsabb "nagy" emberek sofőrjeinél pl. ez alapszabály lehetne, ha nem lenne egyben törvényszegés is.
Dweyra is hasonlóról ír: "Szerintetek túl nagy igény azt várni egy ebéd-házhozszállító cégtől, hogy a napi kaját ne egy cigitől messziről bűzlő és érezhetően higiéniai kihívásokkal küzdő (...) úriember kézbesítse a nevükben? Nyilván nem szmokingos, fehér kesztyűs pincérre vágyom, de azért alapvető tisztálkodás is létezne valahol... Azt hiszem, ez a cég ezzel le is játszott nálam."
Elsőre az is felháborító, hogy bizonyos állásokra kikötik, csak fiatalt, vagy csak idősebbet keresnek. Csak férfit vagy nőt vesznek fel. (Mondom ezt úgy, hogy épp a minap vitatkoztam össze kolleganőmmel azon, hogy az osztályunkon meghirdetett álláshoz szükséges személyiségjegyeket már előre, a jelentkezők ismerete nélkül kizárólag férfitulajdonságoknak tekintette. A sors fintora, hogy végül egy fiatal lány bizonyult a pályázók közül a "legtökösebbnek".) De mi a helyzet azokkal a cégekkel, ahol a dolgozó az arculat része, vagy a termékkel eleve olyan közönséget céloznak meg, amellyel sokkal inkább egy nyelvet beszél egy fiatalabb vagy egy idősebb nő vagy férfi? Egy extra nagy méretű ruhákat árusító üzlet veszíthet imidzséből, ha egy 40 kilós nő az eladó, és egy sportboltban is hitelesebb egy izmos fiatal, mint egy nyugdíjas korú, horgolt kardigános néni. Végülis modell is csak az tud lenni, aki úgy néz ki, mint egy modell, illetve Tarzan szerepére is csak akkor alkalmas a féllábú színész, ha egyetlen kétlábú sem jelentkezik.
Nem a cégvezetés joga eldönteni, milyen személyt képzel el a terméke, szolgáltatása értékesítéséhez? Nem és de egyszerre.
Aztán ott van az egyik legismertebb disztributori hálózatot fenntartó, kozmetikai cikkeket árusító cég. Termékeik közt szerepel egy csomó olyan, amit férfiaknak szánnak, illetve jó pár nemtől függetlenül használható is. Nem beszélve arról, hogy férfi is el tud adni nőknek szánt szépészeti cikkeket, sőt. Mégis, weboldalukon és minden egyéb helyen is csak tanácsadónőket keresnek. Egy férfi ismerősöm írt egyszer nekik, legyenek szívesek tájékoztatni őt, hogyan válhatna tanácsadónővé. Kitérő választ adtak, valami semlegeset, mintha nem értenék, mi a kérdés mögött megbúvó igazi kérdés.
A téma kicsit leegyszerűsített bemutatásával és az álnaiv kérdésekkel gondolatot szeretnék ébreszteni. Beszéljünk róla, ki mit tart elfogadható és nem elfogadható kizáró tényezőnek a munkaerő-piacon, attól függetlenül, hogy a törvények diszkriminatívnak nevezik-e vagy sem!

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr456822271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

72833 2007.10.19. 13:03:28

vannak állások, ahol a korhatár szerintem is helyes. Nem csak az általad említett, ne nénike áruljon sportruházatot esetén. pl vezető pozíciókban is elfogadható: én azt gondolom, az életkormegkötés általában azt próbálja biztosítani, hogy az illetőnek meglegyen a kellő tapasztalata a betöltendő munkakörben. persze a kettő nem feltétlen jár egyedül, de biztosabbá teszi. Ami felháborít, mint sokszor megjelenő kizáró tényező,persze ez nincs benne a hirdetésben, csak mikor odamész, derül ki, az az, hogy hány gyereked van, vagy épp mikor akarsz gyereket szülni. A dohányosok kizárásával egyes esetekben szintén egyetértek, viszont a nem (talán 1-2 esetet leszámítva) a vallás és a szexuális orientáció úgy gondolom, ne legyen, nem lehet kizáró tényező. itt olaszban a legtöbb hirdetésben van kor, nem vagy nemetiségi (illetve inkább nyelvi) megkötés. De érthető, hogy gyári munkásnak, nehéz gépekhez férfit keresnek. 24 év alatt kedvezményt kap a munkáltató, ez is érthető egyes esetekben. Vezető pozícióba idősebb embereket keresnek. Amit nem nagyon szoktam érteni, hogy takarítnőnek helyenként miért 30-45 közötti nőket keresnek csak, de biztos megvan az oka. Mivel itt sok a küldöldi munkavállaló, sokszor ott szerepel az is, hogy csak jó olasz nyelvtudással vállalható. Viszont nem egyszer előfordul, hogy külkereskedelmi állásokra kifejezetten a célországból való embert keresnek.

Tim 2007.10.19. 14:14:18

a bölcsészdiploma általában diszkriminatívan kizáró ok. (és most nem bankelnöki pozícióra gondoltam... ;) )

Dweyra 2007.10.19. 20:39:11

Az ételszállítónál nekem nem az nem tetszett, hogy minden bizonnyal dohányos volt a pasi, hanem az, hogy két lépésről is érezhetően áradt belőle a ruháiba több napja (hete?) belekötött cigi- és izzadságszag. Amit azért rendszeres tisztálkodással és ruhamosással ki lehetne küszöbölni, akkor is, ha az illető dohányzik. Ennek elvárása viszont szerintem nem lenne diszkriminatív...

thomas 2007.10.19. 21:17:29

Nekem meg van egy barátom, aki olyan hülyeségeket is képes mondani, hogy azonos munkakört betöltőknek azonos bért. (mellesleg az mszosz elnöke, de ez lényegtelen is lehetne, mindenkinek lehetnek rossz napjai.:) ) kizárólag az előítéletes diszkriminációt szabadna tiltani, azt meg amúgy is reménytelen, mert az meg nagy inerciájú valami, lassan mozdul. a büdös pincért pedig szimplán ki kell rúgni, ennyi. amúgymeg traktort minden nő alá! :)))

picaflor 2007.10.20. 10:50:34

En azt tartom elfogadhatonak, ha nem azt irjak le, milyen szemelyt (vagy miyet nem) keresnek, hanem, hogy milyen munkakorrol van szo. Ez alapjan mindenki el tudna donteni, o oda megfelel-e, ill. neki megfelel-e (!!!) az adott munka. Szerintem mindenkinek joga lenne ahhoz, hogy kapjon egy lehetoseget (tehat meghallgassak szemelyes interju kereteben), es aztan persze a legjobban megfelelot fogjak ugyis kivalasztani. Ez talan naivan hangzik, de ha a fellabu eldocog a Tarzan-castingra, akar neki is jar 2 perc. :) (A szemelyes szubjektivitas pedig teljesen termeszetes, meg egy "HR-esnel" is, szerintem ezt egyszeruen el kell fogadnunk. :) )

NH 2007.10.20. 11:24:33

Ismét kiváló a téma. Mivel 3dés kiterjedési problémákkal küzdük, tudnék mesélni érdekes állásinterjúkról. A leg kellemetlenebb mégis az volt, amikor nekem szegezték a kérdést, hogy férjezett, 27 éves nő vagyok, mégis mikor akarok szülni? Gondolom a helyes válasz a soha lett volna, de engem annyira meglepett a kérdés, hogy elmondtam, a dekoratív HR-es kislánynak, hogy esetemben nem csak tervezés és elhatározás kérdése a gyerek.Gondolom végigfutott az agyán, hogy akkor én majd nem azért fogok sokat hiányozni, mert beteg a gyerek, hanem mert orvoshoz kell járnom, hogy legyen. Ennek ellenére végignyomtam a 3 körös interjút a vezető biztosító cég vezérigazgatójának asszisztensi posztjáért. Végül persze megoldották belső jelentkezővel a dolgot, de ezt is csak úgy tudtam meg, hogy én telefonáltam egy hónap elteltével.Fél évvel később HR-es kislány újrahív, hogy érdekelne-e még a dolog, mert a belsős megoldás nem vált be. Örömmel válaszoltam , hogy kösz nem, mert 2hét múlva a kontinens másk oldalára költözöm. Egyébként itt http://ec.europa.eu/employment_social/eyeq/index.cfm lehet olvasgatni az elképzelésekről. A büdös ételkiszállító viszont visszataszító és megengedhetetlen.

38363 2007.10.20. 23:19:07

Felénk a munkaadók kiskirálynak érzik magukat... Tavaly több helyre jelentkeztem munkára, mázlistaként négy helyre szerettek volna engem. Amiket felvázoltam elvárásokat, azokat mindnél megkaptam volna. Egynek igent mondtam. A másik három cég a végletekig fel volt háborodva, amikor köszönettel visszautasítottam az állást. Egyik sem akarta elhinni, hogy nekem is lehet olyan döntésem, hogy bár megfelelnek, mégsem ők kellenek. Izgalmas élmény volt... :)

anyuha 2007.10.21. 08:06:16

Hülyeség, amit csinálnak. Hogy úgy kell tenni, mintha minden állásra mindenki egyenlő esélyekkel indulna. Ne legyen már 28 éves bíró meg fogatlan ügyfélszolgálatos meg motyogó pedagógus meg 40 kilós biztonsági őr meg agresszív bolti eladó. (Egyszer majdnem írtam a munkahelyi öltözködésről, azzal is úgy vannak némelyek, mintha a szabadságjogok csorbítása lenne, ha egy hivatalban nem lehet például útszéli kurvának öltözni.)

2582 2007.10.21. 09:51:53

Anyuha, tök igazad van, bár azzal nem értek egyet, hogy a kor alapján eldönthető, valaki jó bíró-e. Igaz, fogalmam sincs, miken kell átmenni valakinek, mire bíró lehet, elképzelhető, hogy az nem tud lezajlani a 28. évéig. Ugyanakkor ott van a pszichológusom, aki mondta, sok ember nem hiszi el, hogy segíteni tud, mert csak 29-30 éves. Ugyanakkor nekem sokkal jobbnak tűnik, mint az előző, fiatalos nagymama korú pszichodokim. Ez csak egy példa, de szerintem a kor alapján döntés többnyire előítélet, s akkor még ott van az is, hogy bár lehet, hogy valakinek 30 éves tapasztalata van egy területen, viszont azzal együtt 30 éves berögződései is, és elképzelhető, hogy rugalmatlanabb és nehezebben alkalmazkodik a modern világ kihívásaihoz. Tobber, erről az jutott eszembe, mennyire meg vannak az emberek félemlítve azzal, hogy állandóan a nagy munkanélküliségről beszélnek a médiában. Nincs önbizalmuk a munkakeresés során, pedig saját érdekük is lenne, jobb helyzetbe kerülhetnének, ha lennének "elveik". De mindenki azt hiszi, munkanélkül marad, ha ragaszkodik a jogaihoz, pl. ahhoz, hgoy ne feketén dolgoztassák vagy hogy ha megadtak neki egy időpontot interjúra, akkor ne kelljen 20 percet várnia féllábon állva, stb. Erről pedig az érettségi ugrott be, amikor a tanárok és a szülők is már 2 évvel előtte folyamatos rettegésben tartottak minket, hogy mi lesz, ha nem érettségizünk le. Mindenki úgy ment oda, hogy őt meg fogják húzni. Aztán nem is volt olyan vészes.

anyuha 2007.10.22. 22:01:06

:) A kor egy bírónál szerintem olyan, mint az izom egy rakodómunkásnál. Biztosan lehet találni egy olyan nyiszlett alakot meg egy olyan nagyonerőset, hogy a dobozemelgetős versenyből a nyiszlett kerüljön ki győztesen, de azért általában mégis megérti mindenki, hogy rakodásra erős alkatú embert keresnek. Fiatal bíró hiába okos, hiába tehetséges, egyszerűen nem tudott összeszedni elég élettapasztalatot ahhoz, hogy jó bíró legyen. Falubírája, vének tanácsa tagjai, egyéb közmegegyezéses bírák kivétel nélkül mindig korosak, logikusan. Nem elégséges, de szükséges feltétel a kor. Természetesen nem gondolom, hogy attól, mert valaki elég öreg, már jó bíró is lesz rögtön. (És igen, a pszichológus is ilyesmi, korral érik, de erre majd csak 10-20 év múlva fog rájönni a pályakezdő, az most más tészta, hogy valóban lehet jobb valaki 25 évesen, mint másikvalaki 50 évesen, de ez nem a fiatal erénye, hanem az idősebb bűne.) Szóval arra szeretnék kilyukadni, hogy kor alapján válogatni nem nagyobb előítélet, mint mondjuk testalkat vagy kézzel írott önéletrajz alapján. Meg hát az is előítélet, hogy a korral együtt jár a rugalmatlanság. A kor is egy adottság, némely munkakörben megkerülhetetlen, tinibutikban furán nézne ki egy nyugdíjas eladó.

2582 2007.10.22. 22:07:26

Ha ténynek vesszük, előítélet, ezért fogalmaztam úgy, hogy "elképzelhető". :)

39397 2007.10.23. 19:40:13

Én második lányként kerültem informatikai céghez, sok fiú mellé. aztán kitalálta a főnök, h javít az arányon, azonos képzettség mellett a lányt veszi fel, végülis ez is diszkrimináció valahol. A hangulat valóban más lett... na de a kavarás is több :-)

Kayleigh 2012.01.16. 20:59:10

I'm grtaeufl you made the post. It's cleared the air for me.
süti beállítások módosítása