- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

A hajléktalanokról

2007. november 17. - Antibaby
A hajléktalan témáról még szerettem volna kifejteni a véleményem. Sokszor elhangzik, a legtöbbjük maga tehet róla, hogy az utcára került. Sokak számára ezzel el is van intézve a dolog, no more társadalmi felelősség. Pedig "saját hibájából" lesz valaki alkoholista, dohányos, heroinista, sokszor még beteg is, mégis segítünk neki. Egyébként is, miért számít az, hogy kinek a hibájából állt elő ez a helyzet? S mi tekinthető hibának? S mi vitte őt abba az irányba, hogy azt a hibát elkövesse?
Én sem szeretem a hajléktalanok látványát. Semmilyen szempontból sem kellemes, de főleg azért nem, mert beleszakad a szívem. A "jelenséggel" kapcsolatban azonban az átlagosnál "elnézőbb" vagyok, mert nem mindenki születik az önmenedzselés vagy a küzdeni tudás túléléshez szükséges minimális képességével. Kapitalizmusban az olyan ember, aki ezeknek a tulajdonságoknak híján van, természetesen nem juthat luxus körülmények közé, nem lesz jó minőségű étel az asztalán, nem járhat drága ruhákban, nem vásárolhat autót, lakást, s persze azt sem mondom, hogy lássuk el saját pénzünkből mindenféle jóval. De a lakhatásnak alap jognak kellene lenni. Kaphatnának helyet egy lakáspiac szempontjából értéktelen lyukban, ahova befér egy matrac, vagy régi laktanyákban, elhagyott, de még álló munkásszállókon, vagy mit tudom én, hol.
Tudom, a természet törvénye, hogy a gyengék és életképtelenek elhulljanak. Azonban nem állatok, hanem emberek vagyunk. Emberi voltunkhoz pedig hozzá tartozik, hogy a természet bizonyos törvényeivel szembeszállva megóvjuk egymást, s felelősséget érezzünk embertársaink iránt.
A tegnapi kommentekben többen felvetették: hogyan történhet meg valakivel, hogy emberi kapcsolatai teljesen leépülnek, és ismerősei hagyják, hogy már csak az utcán tudjon aludni? Én hozzáteszem: hogyan történhet meg, hogy a társadalom vállat von és hagyja ugyanezt?
Én időnként (nevezzük gyakrannak) adok pénzt hajléktalannak. Nem tudok mindnek, talán nem is szeretnék. Nehezen tudnám megmondani, mitől függ, hogy nyúlok-e a pénztárcámért. Talán némi szimpátia, az adott szituáció, mennyire van tele a kezem, milyen a hangulatom, s még ki tudja, mennyi minden befolyásolja. Azt már megtanultam, hogy a nagyon "menő" hajléktalanhelyeken kéregetőket lenyúlja az erre szakosodott maffia. Nekik nem adok, pedig nem tehetnek róla. Sőt, sokáig egyáltalán nem segítettem senkinek, aki kéregetett, mert úgy gondoltam, befizetem az adómat, s az állam feladata, hogy abból a rászorulókat támogassa. Most is ebben hiszek, de úgy látom, nem csinálnak semmit. Az én százasommal meg még ki sem tudja törölni szerencsétlen.

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr386822437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Isti 2007.11.17. 23:58:54

Ezekkel az emberekkel nem lehet mit kezdeni, a legfejlettebb országokban is van egy ilyen alsó réteg, talán sokuk már nem is akar változtatni, nem tudom.

betond 2007.11.18. 01:39:22

Te laknál egy matracos szomszédjában? mert a nem-kelendő lakás szomszédai már lehet, hogy bent vannak a lakáspiacon, de amint beköltözik a matrac, kikerülnek onnan. Na és ha laknál, lenne vasbetétes ajtód? És a táskádat hogy hordanád a lépcsőházban? És mennél esti programra, vagy sietnél haza még sötétedés előtt? Finnországban magas a minimális juttatás, mondhatni "betömik" a szájukat, még italra is jut, a magas adókból.

49312 2007.11.18. 03:49:46

[Teljesen véletlenül bukkantam rá a blogodra, valamikor én is akartam erről írni...] Nem tudom, hogy hogyan történik, vagy hogy ki tehet róla, de egyre inkább olyan érzésem van mostanában, hogy egyre több és több lesz belőlük. Mi meg érezhetjük magunkat rosszul - mert akármennyire sem tekintem magam felelősnek, "sajnos" nem tudok elnézni emberi roncsok felett. Néha jó lenne azt hinni, hogy aki azt akarja, hogy segítsenek rajta, azon tényleg segítenek is...

2582 2007.11.18. 11:08:40

betond, attól azért elhatárolódnék, hogy a hajléktalanokat összemossuk a bűnözőkkel. Biztos van rá példa, de sok tisztességes ember van közöttük, ezt tapasztalatból tudom. A matracos lakást meg nem úgy képzeltem, hgoy egy házban laknak a mi anyagi szintünkön élők, és azt az egy lakást, amit nehezen sikerül eladni, elfoglalnák a hajléktalanok. A lakáspiacon értéktelennek nem is ezek számítanak. Egyébként nem értek a dologhoz, hogy csak pár ötletet említettem. Az Utca Embere Egyesület, akik a lakhatás jogáért állnak ki, hasonlókat szoktak emlegetni, biztos tudják, hol vannak, vagy hol lehet létre hozni ilyen épületeket. De az is lehet, hogy nem ez a megoldás.

2582 2007.11.18. 11:13:48

Egyébként a mostani szomszédom nem sokkal tisztább, törekvőbb, kulturáltabb ember, mint a Moszkva téri csövesek. Nem szeretek mellette lakni, de valószínűleg nem is itt, a második kerület közepén helyeznének el egy ilyen épületet a hajléktalanoknak. Sajnos azt kell mondanom, az ő lehetőségeik a legrosszabb kerületek vagy leglepukkantabb város széli épületek környékén vannak.

39397 2007.11.18. 12:40:24

Pénzt, csak úgy nem szoktam adni. De volt olyan, aki itt lakott a padlásfeljárónál, és mondjuk kérésre, nem magától nyomulva lemosta a kocsit, azért kapott pénzt - megdolgozott érte. Van egy néni, aki itt járkál, nem tudom hol húzza meg magát, az üres üvegeket neki szoktuk adni, visszaviszi, valamennyit kap érte - lehet, h abból is újabb üveg lesz persze. A legborzalmasabb figurát egyébként Brüsszel belvárosában láttam eddig, pedig az nem szegény város...

2582 2007.11.18. 16:10:05

A legjobb fej hajléktalant egyébként 18 éves koromban ismertem meg, amikor egy forgalmas téren, egy bódéban dolgoztam. Nem hagyhattam el a bódét, ő meg ott lakott a mellette levő padon, és első nap szólt, hogy bármire szükségem van, ő segít. Így hozattam vele kaját, vizet a boltból, vagy megkértem, hgoy vigyázzon a cuccomra, amíg elmentem mosdóba...a közeli virágboltosnak meg hordta a vizet, nagyon rendes volt, és mindig adtam neki egy kis kávét, szendvicset, kiolvasott újságot, hogy eladhassa. Ciki, hogy nem emlékszem a pasi nevére, de az arca előttem van. Ő az a fajta hajléktalan volt, aki rendszeresen mosakodott valahol, amennyire lehetett, ápolt volt, és arra is emlékszem, hogy utálta, ha más hajléktalanok loptak vagy kulturálatlanul viselkedtek. Mindig rájuk szólt,próbálta nevelgetni őket, vagy inkább tartani bennük a lelket.

réka 2007.11.18. 16:30:27

mindig olyan zavarban vagyok, ha egy hajléktalant látok... sosem tudom lereagálni... szoktam én is gyakran pénzt adni, főleg azoknak, akik nem tolakodnak, na meg a gyermekeknek. a legmegrázóbb élményem az volt, amikor Bulgáriában egy utcán egy ötéves gyermek hegedült. vele szemben meg egy nő jajjgatott, és mindenki neki adott pénzt, a gyermeket senki észre sem vette. amúgy meg nagyon kellemetlen... mindenkinek pénzt adni lehetetlen, figyelmen kívül hagyni őket meg szintén...

2582 2007.11.18. 16:41:36

Bocs, hogy ennyit kommentelek a saját bejegyzésemhez. :) Az jutott még eszembe, hogy én mikor éreztem magam a legkínosabban. Egy kimondottan jó anyagi helyzetben levő, egyébként viszonylag ismert embernek dolgoztam, és időnként munka után elvitt autóval egy darabon. Amikor egy lámpánál megálltunk a sok milliós autóval, (amit egyébként ingyen használt, mert egy autókereskedés adta neki) és jött felénk egy Fedél Nélkül újságot árusító férfi, a pasi egyszerűen felhúzta az ablakot, és pókerarccal elnézett a másik irányba. Többször is, ez volt a szokása ilyen esetekre. Én akkor nagyon szégyeltem magam, hogy vele vagyok. Nem muszáj pénzt adnia, de miből áll odanézni és emberszámba venni a másikat? Mondjuk azt mondani: kösz, nem kérem.

ancsi 2007.11.18. 18:48:41

Nekem erről egy film jutott most eszembe.A boldogság nyomában.Ajánlanám elsősorban azoknak aki szerint a hajléktalanok megérdemlik hogy azok amik,és nem kell nekik segítség.

betond 2007.11.18. 22:58:50

Lehet, rosszul gondolom, de ez utca is egy piac. Ha jobban megél valaki kéregetésből (lehet ez az egyetlen jövedelme), akkor lesz kéretegő. Ha nagyon jól meg lehet élni belőle, akkor nagyon sokan lesznek. Most valószínűleg nagyon sokan adnak, biztosan jó szándékkal, jó szívvel, de ez valahol lelkiismeret kérdése. Ha ennyi sok ember ad, ennyi sok lelkifurdalásos ember lenne? Templom helyett, vagy adók helyett, itt osztjuk el a tizedet? Rossz irányban járok? Megfordítva: ha kevesebben adnának, kevesebben lennének az utcán. Ha az állam többet osztana ki nekik a közös kalapból, talán akkor is. Ha működne egy ilyen közös kalap...

verbeka 2007.11.19. 07:35:10

Logikus, amit betond írt, de csak részben. Ilyen alapon, ha semmiféle szociális juttatást nem adnánk senkinek, akkor kevesebb szegény lenne, mert nem érné meg annak lenni. Elég sok hajléktalannal beszélgettem már az elmúlt 20 évben, és kijlenthetem, nem tehetnek inkább a sorsuk alakulásáról, mint bárki. A leggazdagabbak sem attól azok, mert milliószor többet tettek, dolgoztak másoknál. Van némi szerepe az élet alakulásában az emberi kapcsolatoknak, a szerencsének is. Aki milliárdos, annak több jutott, aki hajléktalan, annak szinte semmi. Nekünk meg valamennyi. Nem szabad abba a hibába esni, hogy az ember mindenkit kárhoztat, aki hozzá képest jelentősen másképpen él. Az ilyen módon gondolkodó azt mondja, hogy a hajléktalan maga tehet a sorsáról, és kaphatna munkát, ha akarna, a milliárdos meg lopott, csalt, hazudott, és nem munkával kereste a pénzét... (Még egy megjegyzés, ami általános példának is mondható. Egy hajléktalan mesélte, hogy amikor jelentkezett munkára, a felvételnél be kellett diktálnia az állandó lakcímét. Amikor azt mondta, hogy neki nincs olyan, nem is foglalkoztak vele tovább.)

2582 2007.11.19. 21:44:25

Na tessék: http://www.deluxe.hu/cikk/20071119/tamogatok_fogadjak_be_michael_jacksont__/

77009 2007.11.20. 07:57:51

Lehet, hogy szívtelen, s érzéketlen vagyok, de szerintem jobban vannak sajnálva, mint kéne.. Legtöbbjük simán többet keres egy hónapban, mint amiből mi ketten megélünk anyámmal. Azt sajnálom, aki idős mamóka, aki nem tud dolgozni. De a legtöbbje "fiatal" ember, kicsit összekapná magát és mehetne dolgozni, élni. Persze így kényelmesebb. Én inkább a néniknek segítek, mert engem jobban meghat egy kedves idős hölgy virágot árulva, mint egy olyan ember, aki dolgozhatna. A néninek nincs rá esélye, a kutya se alkalmazná, a nyugdíjból meg éhenhalhatna. Stb.

verbeka 2007.11.20. 18:07:21

Én hacsak tehetem, nem pénzt adok, hanem valami kaját. Volt, hogy csak a hajléktalannak szánt túrós batyuért mentem be a boltba. Egy ismerősöm azt mondta, hogy ő is próbálkozott ezzel, de visszautasították. Engem még sosem...

43566 2007.11.21. 20:47:01

Nekem is van rossz és jó tapasztalatom is velük. (Még otthonról főleg, mert itt sokkal kevesebben vannak, és egészen mások ők is, a viselkedésük is, és az emberek hozzájuk, és a helyzethez való hozzáállása is.) Az első, legkellemesebb csalódásom egy pesti parkban történt, üldögéltünk a padon, a férfi pedig udvariasan odajött hozzánk, hogy nem akar kéregetni, vagy ilyesmi, de örülne ha beszélgethetne velünk egy kicsit. És leült a szomszéd padra, és elmesélte, hogyan került az utcára, és csak annyit várt, hogy meghallgassuk. A másik nagyon emlékezetes élményem viszont, mikor egyik nyáron éppcsak kifordultam a fagyizóból, mikor megláttam a sarkon egy fiatal anyát a gyerekével - a kicsinek adtam a fagyimat, amit viszont anyja a következő másodpercben már elmart a kezéből és ő falta be. Hát kedvem lett volna felképelni.

andrás 2007.11.22. 09:15:27

A hajléktalanokkal az a baj, hogy aki egyszer hajléktalan lesz, az az is marad. Nem mindegyik tehet róla, hogy hajléktalan lett, biztos vannak köztük normálisak is, de nem mindegyik. Öcsémmel beszéltünk a múltkor a hajléktalanokról. Szerintünk az a baj, hogy ha nincs hol lakni, nincs munka, de ha nincs munka, nem lehet lakást venni, bérelni. Öcsém megoldása a problémára: fogjanak össze a hajléktalanok, költözzenek össze hárman-négyen egy albérletbe, akkor már kapnak munkát, és 3-4 minimálbérből már normálisan fenntarthatják magukat és nem lesznek hajléktalanok. Ez miért nem jut eszébe senkinek? Szerintem jó ötlet lenne.

60396 2007.11.22. 21:26:44

azért nagyon érdekes ennek a társadalmi háttere. Nem véletlen dolog, hogy a hajléktalanok többsége férfi. Nekik is volt munkájuk, családjuk, lakásuk. Aztán megromlott a kapcsolatuk az asszonnyal, válás. Miután egy lakás volt, és ezt nem tudták megosztani úgy, ahogy azt kell biztosítani, el kellett dönteni, hogy ki kapja a lakást. Általában a nő kapta, kapja a gyerekeket. És termsézetesen a kiskorú a legfontosabb. Ezek a férfiak tehát amellett, hogy elvesztették a családjukat, elvesztették az otthonukat, ráadásul még ott volt a tartásdíj is. Egyenes út vezetett a teljes lecsúszásig. Nem értékelem őket, csupán ez egy fontos társadalmi jelenség volt...
süti beállítások módosítása