- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

Megint filmek, a javából

2010. március 17. - Antibaby

Most csak két filmet vártam be, és már küldöm is ki a bejegyzést, mert mindkettő nagyon erős hatással volt rám, és nem szívesen tuszkolnék be még mást is melléjük.

A szabadság útjai

Kedvenc szívbemarkoló témám. Az unalmas, középszerű életbe ragadt, kitörni vágyók vívódásai. Akár az Amerikai szépség. Vagy az Út a vadonba. Lehet, hogy másnak más történetek ugranak be, nekem hirtelen ezek.

Többször kellene megnéznem A szabadság útjait, hogy biztosan mondhassam, szeretem vagy sem. Néha nagyon jól érzékelteti a karakterek fásultságát, dühét, kívülállóságát, de az elején még olyan érzésem is volt, hogy túl szájbarágós. Néha nem értettem Frank-et, néha nem értettem April-t, pedig az élethelyzetük maga nagyon is ismerős. Nem értem, miért hajtogatta a nő folyton, hogy "ne beszéljünk róla". Miért nem beszélték meg?
Sírtam.
A vége szerintem túlzás, jobban szerettem volna valami más befejezést. Nem happy end-re gondolok, csak valami kevésbé képtelenre. Legalábbis a kanapéról felállva még ezt éreztem, de másnap visszagondolva már úgy láttam, hogy a film a szabadság széles fogalmán belül a nők mozgásteréről is szól. Arról, hogy még egy erős személyiségű nő, aki tudja, mit akar, még ő sem ugyanazokkal az esélyekkel mocorog ebben a férfiközpontú társadalomban (ráadásul az 50-es években járunk), és a szabad döntés joga számára csak látszólagos. Ha mégis önállóan bátorkodik dönteni, az végzetes lehet. Nem marad neki más, csak mindig tökéletesen sminkelt háztartásbelinek lenni, gyerekeket nevelni, meleg vacsorával várni a ház urát, és teleszülni neki a házat. Vagy nem. És akkor ez lesz, mint a filmben is.
A szabadság útjai a mindennapi élet kérdéseit feszegeti, ráadásul elég hitelesen.

Nem gondolhattam komolyan a múltkor, hogy Leo DiCaprio-nak csak a Titanic előtti időszaka mozgat meg. Itt is nagyot alakít, a nem kevésbé remek Kate Winslet oldalán. Valahol azt olvastam, talán nem véletlen, hogy épp a Titanic két főszereplőjét hozták ismét össze, hiszen ez is egy kis "fricska" a beteljesületlen szerelmekről szóló, nyáldús filmeknek: lám, lám, ilyenek lennének a hétköznapok, ha Leo nem süllyed el az óceánban, és a hajó épségben partot ér.
De senki ne higgye, hogy ez a Titanic 2. része. Itt két órán át családi perpatvar van, veszekedéssel, kisírt szemekkel, szomorú arcokkal. Párkapcsolat, érzelmek boncolgatása.
(Mindent összevetve nálam 8-9/10. És muszáj újranéznem.)

forrás: port.hu

A metódus/A Grönholm-módszer

Több címe van neki. Illetve A metódus cím alapján szereztem meg, a főcímben A Grönholm-módszer hangzik el, de az internetes filmkatalógus-oldalakon még A módszer címen is találtam róla ezt-azt. És hogy ne legyen olyan egyszerű, létezik ugyanez, kevesebb szereplővel és egyetlen díszlettel színházi előadásként is.

Aki eddig nem hallott erről a filmről (többet nem próbálom meg a címével említeni), ne ijedezzen, teljesen normálisan fejlődő, egészséges ember. Én is csak HR-es berkekben futottam bele a témába, egy nálam buzgóbb kollega rákeresett egy kiválasztási kulcsszóra a neten, és így jutottunk el először a színdarabig, aztán a filmig. A kollektíva egy része robogott is jegyet venni, de mivel én színházba már csak akkor megyek, ha a hajamnál fogva húznak, inkább megszereztem a filmverziót. Jó döntés volt.

Mindent lelőnék, ha bármit is elárulnék a történetből, úgyhogy csak annyit, amennyi az első pár percben is kiderül: 7 jelölt besétál egy multinacionális vállalat meeting room-jába, abban a hitben, hogy egy kiválasztási folyamat akárhanyadik lépcsős interjújára jöttek. Az interjúztató személy azonban csak nem akar megérkezni, s a várakozók egyszer csak azt veszik észre, hogy egymás ellenfelei lettek, de nem tudják, mi zajlik körülöttük és valójában kikkel ülnek egy szobában. A feszültség egyre nő.
A Grönholm-módszer egy kicsit az AC (Assessment Center) kiválasztási folyamathoz hasonlít (ahol egy egész napos, sőt, néha több alkalmas együttes feladatmegoldás során szép lassan kibontakozik a jelöltek igazi énje, rejtett képességeik vagy épp hibáik, levetve azt az álarcot, amit egy 15-30 perces interjúra általában magukra vesznek), csak durvább.
Konkrétumok elmesélése nélkül: nagyon jól megírt párbeszédek, összetett viták és erkölcsi harcok zajlanak a szereplők közt, a történet tele van fordulatokkal, és remek színészeket találtak a megvalósításhoz. Bizonyos részeknél úgy éreztem, 2-3 mondatonként érdemes lenne megállítani és kielemezni.
Nem szeretem azt írni, hogy bárkinek is "kötelező" megnézni, de kimondottan ajánlom kommunikációs, pszichológiai, HR és politikai pályán mozgóknak, vagy oda készülőknek, illetve mindenkinek, aki puszta kedvtelésből érdeklődik ezen területek iránt.
(Nagyon tetszett, 9-10/10.)

forrás: port.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr46824045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

123146 2010.03.17. 20:43:16

Én félek újranézni. Nemrég láttam én is, mondjuk egy hónapja. Döbbenetes. Csak ültem, én még sírni se tudtam. A kontraszt. A háború után vagyunk, Amerika csupa diadal és élet. A felszínen. A gyönyörű kertes villákban pedig ilyen élőhalottak küzködnek. Néha haragszom az amerikai nőkre, mert nagyon túlzásba vitték az egyenjogúságot, most meg sírnak, hogy a férfiak ilyenek-olyanok, de ezt látva, úgy érzem, kivédhetetlen volt a túlkapás. Ezek ketten, Leo és Kate nagyot alakítanak. Nagyon jó film. Sok negatív visszajelzést is olvastam. Azok a kritikusok, sosem éltek olyan kapcsolatban, ahol a felek fuldokolnak.

bahha 2010.03.17. 20:54:29

A metodust kb 2 hete lattuk w-vel, a masikat nyaron. Nekem a leos nem igen tetszett, w-t pedig egyenesen sokkolta mindketto :) Azt viszont nem mondtam, hogy az everything is illuminatedet közösen imadjuk. Lista keszul, addig is nezzetek meg a New York I love yout.

123146 2010.03.17. 21:28:59

Bennem a New York I Love You kettős érzelmeket váltott ki. Voltak olyan párok, akikről sokkal többet szerettem volna tudni, olyan hiányérzetem maradt. Nem ragadott annyira magával, mint a "Párizs".

2582 2010.03.17. 21:35:42

Erről a filmről még nem is hallottam. Ráhajtok. Bár így is nagyon hosszú listám van, de azért ajánlgassatok csak! :) Bahha: Hogy érted, hogy sokkolta mindkettő? Annyira megérintette vagy olyan rossz volt? A Leo-s vajon miért nem tetszett? A film szerkezete, rendezése nem tetszett, vagy az életben nem éltél meg olyat, ami alapján közel érezted volna magadhoz? Már előre örülök a listának (majd szólj, hogy "Puzsér!").

36729 2010.03.17. 22:52:11

A szabadság útjai-t imádtam, Leo-ba ott szerettem bele másodjára (először tiniként, a Rómeó és Júlia alatt:) ) de tény, hogy ez a pasi a korral egyre jobb. pár napja láttuk a Viharszigetet, abban is hatalmasat alakított.

2582 2010.03.18. 15:38:58

Most látom, hogy a New York I Love You Ethan Hawke film. És én mégsem tudtam róla? De gáz!

26323 2010.03.18. 21:09:06

Antibaby, szerintem a NY I love you, olyan, mint a Paris je t'aime, csak New Yorkkal, vagyis sok rövidfilm a városról. Szóval max 5 percnyi Ethan Hawke-ra számíts. (A ny-it még nem láttam, de a párizsi nekem nagyon tetszett.) A serious mant láttad már? Csak ha már középosztály, beleragadás. A Grönholm módszerre meg mindjárt ráhajtok, ha nem sikerül megszerezni, majd kérek mailben segítséget.

2582 2010.03.18. 21:53:01

morri, nem láttam.

3392 2010.03.18. 22:38:02

Pont pár napja néztük meg mi is A szabadság útjait, nagyon örültem, hogy találtam róla pont most valamit. Én ijedten vettem észre, hogy teljesen megértem Aprilt, talán én is bekattantam volna a helyében... Leo meg tényleg hatalmas benne, volt barátom mondta, hogy "egy kis buzi ez a Leo, de kurva nagy színész". Viszont érdekes, hogy én nem nézném a filmet újra.

2582 2010.03.19. 06:54:12

avie, ha esetleg félreérthetően fogalmaztam meg, akkor pontosítok: én April elvágyódását és szabadságkeresését abszolút átéreztem, viszont azt nem, hogy nem akarta megbeszélni a dolgokat, + néha indokolatlanul hisztisnek tűnt. De lehet, hogy én is az lennék, nem tudhatom. A "kis buzi"-t nem értem.

bahha 2010.03.19. 22:25:45

Nem tetszett. A rendezes se, meg tul vontatott volt, Alig vartuk, hogy vege legyen. A NY meg a Paris "folytatasa". Nezd meg azt is, ha még nem tetted.

2582 2010.03.20. 11:01:22

Se a New York-ot, sem a Paris-t nem láttam, úgyhogy listára felírva. Köszi.

Izabella 2010.03.23. 10:25:49

A Szabadság útjai engem teljesen padlóra küldött. Szerintem ilyen durva hatással még egy film se volt rám. Ha innen nézzük, akkor ez egy mestermű. Mondjuk nekem máshonnan nézve is az.

2267 2010.05.02. 23:08:52

nagyon tetszett a Grönholm-módszer, köszi a tippet!

2582 2010.05.03. 06:47:53

v1k: ennek örülök. :)

Will 2011.08.27. 07:15:10

A mniute saved is a minute earned, and this saved hours!
süti beállítások módosítása