- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

Big Brother is watching you

2012. június 23. - Antibaby

The Staring Contest: Rematch / forrás: http://fav.me/d2w6e3o

Te is észrevetted, hogy megszaporodtak a kamerák az életünkben? Hónapok óta figyelem, hol vagyok kameraárnyékban. Már szinte sehol. Talán még a rötyin, de ebben sem vagyok 100%-ig biztos. Mindenesetre a laptopomon már leragasztottam, utáltam, hogy folyton egy szem mered rám. És ez nem a vég, jön még 10x ennyi, érzem.

Valahogy nem tudom magamévá tenni azt az érvelést, hogy ez a MI érdekünkben van, és hogy biztonságot ad NEKÜNK, meg hogy aki nem csinál semmi rosszat(?!), azt nem is zavarhatja. Azt hiszem, ez a legszembetűnőbb manipuláció mostanában. Lépésről lépésre haladunk afelé, hogy Big Brother világban éljünk. Persze nem egyik napról a másikra valósul meg, hanem lassan adagolva, hogy szinte észre se vegyük. És mi nem teszünk semmit.

Próbáltam beszélgetni erről pár emberrel. Sokukban csalódtam. Szinte mind az előre gyártott lemezt teszi fel, sőt, egyetlen lépésben jut el addig, hogy ha nekem ez nem tetszik, nyilván bűnöző vagyok. Esetleg vezessük be a Gondolatrendőrséget is, és akkor rögtön fel is jelenthet. Még mielőtt elkövetnék valamit.

Azt furcsállom legjobban, hogy már tiszta rettegésben él a világ, még a szomszédtól is félünk, mert lehet, hogy őrült vagy terrorista, egy szép nap kinyírja a családját, vagy elköti a motorunkat, esetleg letapizza a lépcsőházban a kamaszkorú lányunkat. Hiszen annyi ilyet hallani nap mint nap a hírekben... De a vezetőink, a legfelül állók, akiknek a kezében a hatalom van, vagy lejjebb pár szinttel, akik csak egy agyonkamerázott intézményt vezetnek, ők nyilván maximálisan jó szándékúak, és csak a mi érdekünkben kukkolnak bele az életünkbe, vezetnek rólunk nyilvántartást, gyűjtik az adatainkat a modern kütyükön keresztül. Bennük maximálisan bízunk. Bejelentkezünk nekik a kávéházból, a nyaralásról, a repülőtérről, tanítgatjuk az arcfelismerő programjaikat a közösségi oldalakon, követtetjük magunkat GPS-szen keresztül, megfigyeltetjük magunkat mindenhol. Majd mindezt elnevezzük szabadságnak és fejlődésnek.
Jó muri. Csak nehogy arcunkra fagyjon a mosoly a végén!

A kép innen van: DeviantArt/That-Bassoonist

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr746824963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

érdeklődő 2012.06.23. 18:27:28

Tételezzük fel, hogy igazad van, és megfigyelnek minket. Miért teszik? Hogyan tudják felhasználni (ellenünk?), hogy mikor, kivel, hol vagyunk, mit csinálunk? Őszintén érdekel, hogy mit gondolsz, és ezzel szerintem nem vagyok egyedül.

Régi ismerős 2012.06.23. 20:23:03

@érdeklődő: Csak az ártalmatlannak tűnő dolog: reklám. Ha tudják, mikor hol, kivel mit csinálsz, következtethető az érdeklődési köröd, és célzottabb reklámokat kaphatsz. Egy részt persze, ez jó dolog, mert inkább kapjak az arcomba túrabakancs reklámot (mert ez a téma érdekel) mint fogyasztó csodapirula reklámot. De a hülye reklámok miatt (gyenge voltam, belátom) vettem okos telefont, holott a hibátlanul működő buta telefonommal is mindent el tudtam intézni, ami igazán fontos. A reklámok nagyon jól ki vannak találva és nagyon hatásosak, butítják, és pénzköltésre serkentik a népet. A pénzköltés pedig jó, főleg ha hitelből költ valaki, mert az még vastagabbá teszi a már így is nagyon gazdagokat. Kicsit magasabbra kell gondolni, mint az országok kormányai. Ők mindannyian bábok. De térjünk vissza az eredeti témához egy újabb példával: Tesco Club kártya. Szerinted miért jó? Mert abból kiderül, hogy mikor, hol, mit és mennyit vásárolsz. Ez is egyfajta megfigyelése a népnek és nem hogy nem zavarja az egyszerűt, hanem még örül is neki, mert kábé minden elköltött 100.000 után kap egy 100 forintos kupont...juhé! Ha tudják, hogy mit szoktál venni és mennyit, úgy igazítják az áraikat, hogy hosszú távon jól járjanak. De ez a kisebbik haszon. Tudják hol laksz, tudják a címed. Jön majd a személyre szabott akciós újság. Tudják mennyit szoktál költeni (vagyis mennyi pénzed van) olyan termékekkel pakolják tele az újságot, amit még épp meg tudsz fizetni. Vagy ha nem, akkor a termék mellett ott figyel a Tesco hitelkártya hirdetés....egyenes az út. Gondolom ezt most mosolyogva olvasod és nem igazán hiszed el, hogy ez a valóság. Pláne, hogy ez látszólag nem is tartozik szorosan a poszt témájához. Pedig dehogynem. Ezért hoztam példának a reklámot. Ha teljes és tényleges okát leírnám annak, hogy miért jó (nem nekünk a pórnépnek), hogy mindenhol kamerák vannak és mindenhol megfigyelnek, talán el sem olvastad volna a hozzászólásom. Nagyon ocsmány világ felé tartunk....ebből a szempontból is. Olvastad/láttad Orwelltől az 1984-et? (Antibaby említi is a Gondolatrendőrséget, ami ott (is) létezik, ugye.) Na, az kutyafüle ahhoz képest, ami vár ránk.

montag 2012.06.23. 21:09:54

Ezért nem vagyok én fenn például a f.bookon. Azt szerintem direkt megfigyelésre találták ki. Persze nincsenek illúzióim, ha valaki nagyfaszúak tudni akarnak rólam valamit, perceken belül ki tudnak deríteni bármit. Egyébként Tesco kártya sem kell, egy sima bankkártyával felderíthető bárkinek az élete, a szokásai.

érdeklődő 2012.06.23. 22:39:01

Régi ismerős, nem mosolyogva olvastam végig a hozzászólásodat, teljesen nyitott vagyok. Amit viszont továbbra sem értek, hogy miért olyan rettenetes, ha ismerve a szokásainkat, anyagi helyzetünket, megpróbálnak befolyásolni minket. Véleményem szerint az, aki gondolkodik, nem vehető rá bármilyen ostobaságra (pl. az általad említett Tesco hitelkártya használatára), aki pedig mások feje után megy, azt, ha nem "magasról" irányítanák, akkor irányítaná egy "kedves" ismerős, egy domináns házastárs, stb. A pénzköltésről annyit még külön megjegyeznék, hogy az emberben kódolva van a birtoklási vágy, a legtöbb esetben nem is fontos a reklám. Példaként az okostelefont hoztad fel, amire én azt mondom, hogy ha nem reklámban láttad volna meg, akkor egy kirakatban, vagy az egyik - új kütyüjéről lelkesen mesélő - barátodnál, ismerősödnél, és lehet, hogy tévedek, de szerintem ugyanúgy elgyengültél volna. Kérdésedre válaszolva: igen, olvastam az 1984-et, és lehet, hogy borzasztóan naiv és/vagy agymosott vagyok, de talán azért ott még nem fogunk tartani jó ideig. A poszt témájához és montag hozzászólásához még egy gondolat: amíg nem tiltják meg, hogy X.Y.-nal barátkozzak, addig felőlem nyugodtan nyomon követhetik (kamerákkal, fb-on), hogy az ismerősöm-e, és hogy járunk-e együtt moziba. Nekem ezzel nem ártanak, viszont ha a kapcsolati hálók feltérképezésének köszönhetően valamennyivel több bűnözőt kapnak el, azzal még én is jól járok.

2582 2012.06.23. 23:50:51

[érdeklődő](#12431769): Az első kommentedhez is: Nagyon jó kérdések. Ha már feltetted ezeket a kérdéseket, az jó. Ha nyitottnak tartod magad, az is jó. Bennem is épp ezek a kérdések merültek fel, nap mint nap, évekig, ahogy láttam terjedni a "szemeket". Éreztem, hogy ez így nincs rendben, de valahogy nem tudtam elképzelni, hogy ki az, aki időről időre leül a monitor elé, és végignéz 24 órányi felvételt, persze annyiszor, ahány kameraállásból rögzítették. Értelmetlennek tűnt, de nem hagyott nyugodni a dolog. Végül arra jutottam, hogy a lényeg nem is ez. Hanem a megfélemlítés. Most még nagyon sokan önként viszik be az életükbe ezeket a kütyüket és technikákat. Pont ilyen (bocs, de szerintem naiv) gondolatokkal , hogy az nekik milyen kényelmet ad, és persze sok bűnözőt el is fognak vele, jaj, de jó. Én úgy látom, ez a beetetés, a terjesztés időszaka. Szerintem nem az a lényeg, hogy tudják-e, hol vagy és mit csinálsz. Hanem hogy te tudd, hogy nem marad nyom nélkül semmi. Egyszerű félelemkeltés, talán uniformizálási céllal. Képzeld el, hogy aki a hatalmat gyakorolja (akár most, akár pár év múlva), az megváltoztatja a játékszabályokat. Amikor már mindenki be van kamerázva és drótozva, akkor próbálj meg máshogy gondolkodni, mint ahogy ők gondolják! Nehéz lesz. Én is az 1984-et akartam ajánlani neked. De ha már olvastad... Azt írod, ott még mostanában nem fogunk tartani. Én sajnos máshogy látom. Szerintem kész van hozzá minden. Ha akarnák, holnap már meg is nyomhatnák a start gombot. De a lassabb változás kevésbé szembetűnő. Ne érts félre, nincs nálam a bölcsek köve. Én csak azt írom, ami a benyomásom. Ezt látom a világban. Mindenhol. Azt írod, hogy "amíg nem tiltják meg, hogy X.Y.-nal barátkozzak, addig felőlem nyugodtan nyomon követhetik (kamerákkal, fb-on), hogy az ismerősöm-e, és hogy járunk-e együtt moziba". Ha tényleg nyitottnak érzed magad, egy pillanatra gondolkodj el azon, hogy ha már megtiltják, akkor nem lesz-e késő észbe kapni.

2582 2012.06.23. 23:54:37

@Régi ismerős: Köszi, hogy ezt mind leírtad. Igen, a reklám is egy ilyen aspektus, és örülök, hogy ezt a példát is bevontad a témába. Meg annak is, hogy a másik okot inkább mégsem írtad le. :) És azért csak te is befogadtál az új okostelefonoddal egy újabb kamerát... :) Én meg Facebookozom. :) Későn kaptam észbe. Ha oda egyszer feltöltötte az ember bármilyét, semmi nem tünteti el onnan.

2582 2012.06.23. 23:56:38

[montag](#12431554): Örülök ezeknek a kommenteknek, mármint annak, hogy vannak, akik hasonlóan látják, mint én. Ilyenkor látok egy kis reményt, hogy talán még sincs minden veszve. Ez az én naivitásom.

érdeklődő 2012.06.24. 13:51:23

Nagyon érdekes téma ez, elgondolkodtató, amiket írtatok, és valószínű, hogy én sem fogom már soha úgy látni a világot, mint régebben, viszont van két dolog, amit talán nektek lenne érdemes átgondolni. Az egyik, hogy jobb-e attól bárki élete, ha ezzel foglalkozik, nem válik-e idővel paranoiássá, nem csak a saját életét keseríti-e meg azzal, hogy ezen rágódik. A másik, hogy ha valóban az a helyzet, amit felvázoltatok, jó-e, biztonságos-e erről egy blogban leírni a véleményeteket, miközben pillanatok alatt lenyomozható, hogy kik is vagytok, vagyunk valójában. Egyébként köszönöm a válaszokat, további minden jót! :)

Régi ismerős 2012.06.24. 14:52:48

@montag: a Tesco és egyéb pontgyűjtő kártyák azért jobbak ilyen szempontból a bankkártyánál, mert azzal a készpénzes vásárlás is tételesen nyomon követhető. @érdeklődő: Azért rettenetes mert az, hogy minket megfigyelve, megismerve befolyásolják a vásárlásainkat, csak egy nagyon apró szelete annak az egész nagy játéknak, ami itt folyik. Ha nyitott vagy, akkor feltételezem, hogy hallottál már az Illuminátusokról és a Bilderberg csoportról. Tudod, hogy ők milyen cél érdekében tevékenykednek? Tudod, a világkormány, stb. De a miért a lényeg! Minek nekik világkormány? Erről hallottál/olvastál már? Ha még nem, akkor bátran ajánlom figyelmedbe a téma mélyebb tanulmányozását. Azt mondtad, teljesen nyitott vagy. Ha bele veted magad a témába, akkor kiderül, hogy mennyire. :) Még valami. Biztos ismered a google maps-et. Na, ezt a fantasztikusan jó dolgot odaadják a népnek. Ingyen, bérmentve, reklámnézegetésért cserébe, használjuk bátran. Az ugye nem kérdés, hogy valami hihetetlen, hogy én, egy mezei senki meg tudok nézni a világ másik végén egy utcát, mintha épp ott járnék. Oké, nem élő képet, csak egy fotót....de akkor is. Na most akkor, ha egy ilyen technológiát egy olyan mezei senki kezébe adnak, mint én, akkor szerinted a "nagyoknak" mi áll rendelkezésükre? El sem tudom képzelni, olyan fejlett lehet a technológia. Nem tartom kizártnak, hogy amikor a billentyűzeten leütök egy karaktert, ők már látják, ha akarják...egy ilyen blogon, ami a témával csak érintőlegesen foglalkozik, nincs mitől tartani. Meg egyébként sincs ok a félelemre. Ezek a dolgok nem bizonyíthatóak hitelesen. Így nincs mitől tartaniuk. Ráhúzzák, hogy konspiráció, konspirációk mindig voltak, vannak, lesznek. De tiszta, átlátható, egyenes dolgokból sosem kerekedik konspiráció.....

Régi ismerős 2012.06.24. 14:54:07

@Antibaby: a reklám, azt hiszem, csak a jéghegy csúcsa ebben a témában. :)

2582 2012.06.24. 22:06:51

@Régi ismerős: Én is így gondolom.

2582 2012.06.24. 22:22:47

[érdeklődő](#12433217): Ha úgy érzed, soha nem fogod már úgy látni a világot, mint régen, akkor valamit mégis csak elértem ezzel a bejegyzéssel. :) Szerintem is van kockázat abban, ha egy blogban ilyesmiről írunk, de mindenki maga dönti el, mennyi rizikót vállal. Nekem ez még belefér. Pláne, hogy én ezzel a bejegyzéssel nulla veszélyt jelentek a Big Brother világ megvalósulására. Nem hiszem, hogy érdemes lenyomoznia bárkinek is emiatt. Ez a kamera téma még annyira nem is durva. Van jó pár más... Hogy jobb-e attól bárki élete, hogy ezzel foglalkozik? Erre csak annyit tudok mondani, hogy ez számomra nem döntés kérdése. Nem tudok nem foglalkozni vele. Nem bírja el a lelkiismeretem. Annyiban viszont biztos jobb, hogy szeretek tisztában lenni a dolgokkal, és nem manipulálva lenni.

67331 2012.06.24. 22:28:12

Azt szoktam mondani, hogy aki az én hülye kis életemre kíváncsi, az turkáljon benne, amennyit akar... Ez csak egy része a dolgoknak. Szerintem nincs messze, hogy e-terrorizmus akár elterjedhessen, szinte akármit meg lehet csinálni számítógépekkel. Hiszem azt, hogy ha mindez a technológia rossz kezekbe kerül, akkor mi, kisemberek így is, úgyis szopóágra kerülünk. Viszont azt gondolom, hogy ezzel a tudattal nem lehet élni. Igyekszem úgy élni az életem, hogy csak azon aggódom ami ténylegesen problémát jelent. Egyrészről persze lehet mondani, hogy ez szűklátókörűség, másrészről viszont bőven elég dolgon tudok parázni így is, nem kellenek plusz problémák...De ha már itt tartunk, sokkal egyszerűbb dolog: azt tudjátok, hogy a google (és még valószínűleg x másik kereső) az alapján változtatja a keresésed eredményét, hogy hol vagy, milyen gépről internetezel? Ha véletlenül be vagy jelentkezve a google fiókodba, akkor meg végképp esélyed sincs objektív keresésre...Ez engem sokkal inkább zavar hosszútávon, mint hogy a tesco kártyád alapján nézik, hogy hány kiló kenyeret vásároltál havonta...

111887 2012.06.25. 08:55:07

"De a vezetőink, a legfelül állók, akiknek a kezében a hatalom van, vagy lejjebb pár szinttel, akik csak egy agyonkamerázott intézményt vezetnek, ők nyilván maximálisan jó szándékúak, és csak a mi érdekünkben kukkolnak bele az életünkbe, vezetnek rólunk nyilvántartást, gyűjtik az adatainkat a modern kütyükön keresztül." Hát, még ha csak a választott vezetőink figyelnének bennünket akkor azt mondom, talán rendben van (egyébként az sincsen rendben!), de a szomorú helyzet az, hogy a magáncégek figyelnek meg minket... Ezért is röhögtem tavaly nagyon, amikor sokan felháborodtak a népszámláláson, hiszen ott mennyi mindenre válaszolni kell... ám eközben ezeket az adatokat a nagy cégek már évtizedek óta tudják rólunk és az egyáltalán nem zavar senkit... :(

Halott Indian 2012.06.25. 09:02:49

Azért nem kell pánikba esni szerintem, többnyire nagyon jól körülírható okai vannak, miért telepítenek kamerákat ide-oda. Például 2002-ben a Havanna lakótelepre 27 térfigyelő kamerát helyeztek el a rémisztő bűnözési statisztikák miatt. A következő évben a tapasztalt bűncselekmények száma 85(!!!) százalékkal csökkent. Bármennyire fáj, ki kell jelenteni, hogy a szabadság azoknak jár, akik élnek vele, nem visszaélnek. Sajnos utóbbiak miatt pórul járhatnak az előbbiek is.

6782 2012.06.25. 11:13:46

Szerintem az a jó technikában, meg ezekben a kütyükben, hogy "megfordítva", éppen a szólás- és egyéb szabadság eszközévé is válhatnak. Szóval teljesen egyetértek, bizony igen nagy veszélyei vannak ennek a tendenciának, ami mostanában folyik, de szerintem többesélyes a dolog, mi fog kisülni belőle idővel. Egyébként a témában érdemes elolvasni Cory Doctorowtól a Kis Testvért. http://azigazzy.freeblog.hu/archives/2010/08/02/Cory_Doctorow_Kis_Testver/ Nem mondom, hogy regénynek olyan jó lenne, de pont ebben a témakörben rengeteg érdekességről lehet olvasni benne...

2582 2012.06.25. 20:50:09

[johnnymoore](#12435269): nem véletlen, hogy nem használtam a "vezetőink" előtt a "választott" jelzőt. ;)

2582 2012.06.25. 21:16:25

@Real Trebitsch: Csodállak az optimizmusodért, ami a többesélyességet illeti. :) Köszi a könyvajánlót. Nekem, a soha nem olvasóként elhíresültnek, jelenleg 7 fontos könyv sorakozik az éjjeli szekrényemen, mert egyszerűen rákaptam pár témára, és falom őket. Mit tesz, ha olyanba fut bele az ember, ami igazán érdekli... :) Talán majd bátorkodom írni is róluk.

13025 2012.06.25. 23:02:01

Eléggé egoista hozzállás, hogy pont engem figyelnek. Még nagyon sok év lesz, mire automatizálva valami gép értelmesen tud majd megfigyelni mindenkit. Ahhoz, hogy bárkit figyeljenek 24/7-ben minimum 2 ember kell, ha nem három. Szóval egyelőre tényleg az a reaálisabb, ha valakit amúgyis figyelnének, abba bevonják a kamerákat is az arcfelismerővel. Mondjuk jó sok munkahelyet teremtene ha 3 ember kéne egy derék polgár megfigyelésére. Igazából egy dologra jó, hogy ha valami történt, akkor visszakereshetőek a dolgok. És használ is. Ha a kezdő bűnöző felnyomja az a boltot a kamera előtt akkor sokkal könnyebben elítélhető esetleg, mintha 10 szemtanú mondja, hogy vele volt és még annak is tanuskodni kéne akinek elpasszolta a cuccot. Vagy ha épp megtámadnak, és a te szavaz az övé ellen. Pont ott hozhat eredményt, ami a mindennapjainkat érinti, ami a legtöbb embernek fontos. Kit érdekel mennyit nyúlnak le az AKÁRMIN ha engem valaki késsel fenyegetett és elvette a tárcámat meg a telefonomat. Mondjuk én paranoiás vagyok, engem zavarnak a kamerák, de el kell ismerni, hogy sok jót is hozhatnak. Persze az emberiséget ismerve ez lópikula, mert amit lehet rosszra használni, az idővel rosszra használjuk. Szóval igazából mindkét oldalra vannak érvek, de ezektől semmi nem történik.

73381 2012.06.25. 23:07:31

De jó, hogy írtál erről! Régebben engem sem zavart a kamera, de azóta kicsit átértékeltem a dolgokat... Lehet, azt mondani, hogy "de én úgysem teszek rosszat", csak hát biztosan tudhatom-e, hogy Big Brother szerint mi a helyes és mi a helytelen...? Annak azért örülök, hogy már a kommentek alapján sem vagyunk egyedül ezekkel a gondolatokkal. Szerintem ez az egész nem azt jelenti, hogy az ember legyen paranoiás, csak a kellő szkepticizmussal szemlélje a világot mindenestől. Ez még így is csak egy nagyon leegyszerűsített vélemény-részlet, de ennél többet ide most nem irnék, Veled meg úgyis beszélgetünk ilyenekről :)

169061 2012.06.25. 23:18:07

A múltkor egy fórumon nagyon összekaptam valakivel, aki egy órával később idézett egy írásomból, amit még 2004-ben követtem el, méghozzá nem is a saját nevem alatt! De ez a patkány valahogy mégis ellenem tudta fordítani a dolgot-hogy honnan kaparta elő (már az a honlap sem létezik évek óta), honnan tudta, hogy én írtam- ez a mai napig rejtély a számomra. Ha egy közönséges civil ilyesmire képes, vajon mit tud a kormány?

6782 2012.06.27. 10:06:15

Ó, a Kis testvér nem olyan fontos olvasmány, és nem is nagyon jó - egyszerűen csak egy olyan ismeretterjesztős regény, ami pont ebbe a témába vág, és erről eszembe jutott... :)

Rézangyal 2012.07.11. 23:19:31

Itt kint Londonban gyakorlatilag minden kamerázva van. Minden. Az utcák, a tömegközlekedés (igen, még a buszokon is, alul, felül), a boltok, nálunk a melóban a lift. Minden. Iszonyú volt megszokni, hogy mindenütt kis félgömbök lesik minden mozdulatodat. Néha úgy gondolom, hogy nem bánom, főleg ha éjjel kecmergek haza egy nem túl jó környékre. De utálom, hogy folyton érzem a figyelő szemeket és a tudat, hogy sosem vagyok egyedül. Ebben a témában van egy nagyon jó kis sorozat The last enemy. Benedict Cumberbatch, Max Beesley. Érdemes megnézni.

2582 2012.07.12. 15:04:42

Egy mai hír, ami témába vág: http://index.hu/tech/2012/07/12/mindent_kiderit_rolunk_a_lezerszkenner/
süti beállítások módosítása