- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

El Kazovszkij

2008. július 21. - Antibaby
El KazovszkijMeglepett a kora délután jött hír El Kazovszkij haláláról. Azonnal előtör egy csomó régi emlékem, ami hozzá kapcsolódik. Tinédzserkori levelezésem egy nálam jó pár évvel idősebb meleg férfival, ő hívta fel a figyelmemet Kazovszkij képeire és nem hétköznapi személyiségére. Jó ideig figyeltem a munkáit, s nem tudnám megmondani, hol vesztettem el a fonalat. Utoljára képét talán a Moszkva téri Alkoholos Filc művészkávézó falán láttam. Emlékszem, egy-egy mentás limonádé fölött próbáltam Drisnek elmondani, mit is szeretek a képeiben. Nehezen ment, vagy inkább sehogy. Utána filmszakadás Kazovszkij-ügyben. Nem is értem.

Azóta sem tudom szavakba önteni, miért taglóz le művészete, s a pátoszos műelemzések amúgy sem állnak jól nekem, úgyhogy inkább egy személyesebb információt osztanék meg, rá emlékezve. Egy El Kazovszkij-interjú ugyanis (szerintem ezt senki nem gondolná) jelentősen meghatározta a szexuális "mássággal" kapcsolatos nyitottságomat, tinédzserkorom derekán, egy olyan korban, amikor ez még nem volt mindennapos téma sem a baráti beszélgetéseknél, sem a médiában, az iskolában meg aztán főleg nem. Merthogy El Kazovszkij női testben élt, de magát férfiként, sőt, homoszexuális férfiként definiálta. Tehát férfiak tetszettek neki, de nem heteroszexuális vonzódásként élte meg ezeket. Férfiak, leginkább tinédzser fiúk ("mindig is Verlaine voltam Rimbaud-val szemben"), női lélekkel megáldva, ami ugye extra tabu, egy örök elfojtott szexuális élet, a valószínűsíthető beteljesületlenség.
Hát kérdés, miből táplálkozott művészete?

Most, hogy felnőttként kicsit utána olvastam azoknak az interjúknak, még nagyobbat ütnek, mint akkor. Megdöbbent, mennyire értem, miről beszél, miközben nyilván nem érthetem: "amire vágytam, az ugyan egy mélységesen női lény, befogadó, lágy, a gyereklány és a fiatal nő közti keverék, a teljes befogadó barlang, anyai öl, de mindennek egy fiútestben, egy fiúszépségben kell megvalósulnia."
Megkerestem az Élet és Irodalom interjúját Kazovszkij gondolataival a halálról, a kínról, a szerelemről, a nemiségről és művészetéről. Kiegészítésként pedig a Magyar Narancs interjúját. Érdekes elolvasni és megtudni, mennyi minden nem látszik ebben a világban, mennyi mindent nem veszünk észre kívülről egy másik emberen. S hogy mélyen a lelkekben mennyi más variáció létezhet az egyedüli normálisként kikiáltott férfi-nő kapcsolaton kívül, s mit él meg társadalmunkban valaki, aki már 3-4 évesen tudja, hogy nem az, akinek látszik.

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr816823141

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thomas 2008.07.21. 20:29:15

bocs, de ez a véleményem. http://tinyurl.com/5nno7o

2582 2008.07.21. 20:51:56

köszönöm, olvastam.

Ági 2008.07.22. 21:27:02

nacsak, gimis korom óta szeretem a művészetét, még egy hasonlóság. :-)

ruszkibaka 2008.07.23. 09:01:11

ISTEN VELED,EL KAZOVSZKIJ!nyugodjál békében..magam is hasonlóan szenvedő,müvészféle vagyok..értem az érzéseidet..és magam is vágyom már,hogy újra kezdhessem..abban a testben..ami nekem természetes..hiszen mindkettőnknek büntetés (volt) ez a mostani lét..de majd a következőben..

Zorro de Bianco 2008.07.24. 05:23:47

Sajnos engem nem lepett meg a hír Kazoról, két éve számítottunk rá – mégis, halálhírre nem lehet kellően felkészülni. Ha lehet ilyet mondani, örülök a bejegyzésednek, természetesen a hangvételének és nem az aktualitásának. Ha megengeded, belinkelem a nekrológot, amit Kazonak írtam: http://feherzoltan.blogspot.com/2007/07/paradicsom-kapuiban.html Kazo az egyik legmeghatározóbb ember volt az életemben, mesteremnek és szerencsére az egyik legközelebbi barátomnak is tudhattam. Többször írtam róla: http://feherzoltan.blogspot.com/2007/07/el-kazovszkij-sztereogrfia.html Illetve egy rövidebbet: http://feherzoltan.blogspot.com/2007/04/torzkk-karcolt-mitolgia.html

51254 2008.07.30. 23:09:57

Szia Zoé vagyok,én is képzőművész.Kazó a barátunk volt-nekem és családombak.Egy kis személyes megemlékezés róla blogomban (mostanság sajna,csak halálhirekkel tudok szolgálni,2 hét alatt 2 barát + egy ismerős ment el....másfél éve meg férjem,szintén festő.(expressziv/ Kazóról: http://zoebarkaja.blogter.hu /Elhunyt/meghalt EL KAZOVSZKIJ c.poszt/

Patch 2011.08.26. 09:46:28

You really found a way to make this whole process eaiser.

Susannah 2011.08.27. 17:03:32

Fell out of bed feeling down. This has birghtened my day!
süti beállítások módosítása