- szerkesztés alatt -

Antibaby naplója 2004-2013

Antibaby naplója 2004-2013

Egy kisvárosi pszichológus történetei

2009. augusztus 06. - Antibaby
Pap Lászlóval egy esküvőn találkoztam, én a vőlegény családjához tartoztam, ő a menyasszonyéhoz. A találkoztam túlzás, mert ha jól emlékszem, egyetlen szót sem váltottunk egymással, igaz, már megérkezésekor figyelmeztettek, Laci pszichológus, és hajlamos a hétköznapi helyzetekben is "úgy" beszélgetni. Nem értettem pontosan, mire céloznak. Gondoltam, biztos mindent kielemez, megmagyaráz, vagy kérdezget, aztán tükröt tart, és talán zokogni fog a násznép, mire az este végéhez érünk. De végülis semmi ilyet nem tapasztaltam az este folyamán, egészen mással vonta magára a figyelmemet. Miután az ifjú pár nem bérelt zenekart, s egy erősítőre kötött CD-lejátszó szolgáltatta a zenét, amikor kicsit leülni készült a hangulat, magához ragadta a ceremóniamester szerepét. Először a lemezeket cserélgette, aztán kiszaladt az autójához, és visszatért 2 kongával, egy rumbatökkel, és még néhány hangszerrel, amelyek nevét nem tudom, de ütemesen rázni kell őket, és zizegnek, zörögnek. A konga mögé saját maga ült, volt, hogy még énekelt is, a ráznivalókat pedig a táncoló vendégek kézről kézre adogatták. Pillanatok alatt hangulatot csinált, és fenntartotta nem csak az egész este folyamán, de a másnap délelőtti kerti punnyadásban is. Látszott, hogy nagyon szereti az embereket, igyekszik szóval tartani a társaságot.
Amikor már elindult haza, akkor találtam meg a vendéglátói házban a könyvét. "A lélek is tud fájni - Egy kisvárosi pszichológus történetei" (Popper Péter előszavával). A fülszöveg alapján rögtön tudtam, hogy meg fogom szerezni, de féltem, hogy csak magánkiadásban és alacsony példányszámban jelent meg, vagyis ha visszautazom Budapestre, lemondhatok róla. Ehhez képest elég előkelő helyen találtam a Libriben, kb. 2 perc keresgélés után már a kezemben is volt.


Pap Lászlóval egy esküvőn találkoztam, én a vőlegény családjához tartoztam, ő a menyasszonyéhoz. A találkoztam túlzás, mert ha jól emlékszem, egyetlen szót sem váltottunk egymással, igaz, már megérkezésekor figyelmeztettek, Laci pszichológus, és hajlamos a hétköznapi helyzetekben is "úgy" beszélgetni. Nem értettem pontosan, mire céloznak. Gondoltam, biztos mindent kielemez, megmagyaráz, vagy kérdezget, aztán tükröt tart, és talán zokogni fog a násznép, mire az este végéhez érünk. De végülis semmi ilyet nem tapasztaltam az este folyamán, egészen mással vonta magára a figyelmemet. Miután az ifjú pár nem bérelt zenekart, s egy erősítőre kötött CD-lejátszó szolgáltatta a zenét, amikor kicsit leülni készült a hangulat, magához ragadta a ceremóniamester szerepét. Először a lemezeket cserélgette, aztán kiszaladt az autójához, és visszatért 2 kongával, egy rumbatökkel, és még néhány hangszerrel, amelyek nevét nem tudom, de ütemesen rázni kell őket, és zizegnek, zörögnek. A konga mögé saját maga ült, volt, hogy még énekelt is, a ráznivalókat pedig a táncoló vendégek kézről kézre adogatták. Pillanatok alatt hangulatot csinált, és fenntartotta nem csak az egész este folyamán, de a másnap délelőtti kerti punnyadásban is. Látszott, hogy nagyon szereti az embereket, igyekszik szóval tartani a társaságot.
Amikor már elindult haza, akkor találtam meg a vendéglátói házban a könyvét. "A lélek is tud fájni - Egy kisvárosi pszichológus történetei" (Popper Péter előszavával). A fülszöveg alapján rögtön tudtam, hogy meg fogom szerezni, de féltem, hogy csak magánkiadásban és alacsony példányszámban jelent meg, vagyis ha visszautazom Budapestre, lemondhatok róla. Ehhez képest elég előkelő helyen találtam a Libriben, kb. 2 perc keresgélés után már a kezemben is volt.

No, és hogy miért szerettem volna mindenképpen elolvasni? A fülszöveg azt sugallta, a kisvárosi, falusi pszichoterapeuta arról ír, hogy a lelki eredetű betegségek, személyiségzavarok, szorongások - a hiedelemmel ellentétben - nem csupán a nagyvárosban élőket sújtják, és így a falusi, kisvárosi embernek is szüksége lehet/van pszichológusra. Ez a téma pedig akár szívügyem is lehet, mivel sokan vesznek körül, akik ilyen közösségekből hozott lelki sérüléseikkel élik életüket, de sosem vallanák be maguknak, nem mernek szembenézni vele és főleg tenni ellene.

A könyv kicsit mást adott, mint amire számítottam. Főleg a pszichológus munkájára, sok rövid történetre, és kulisszatitkokra fókuszál. Azok a részek, amelyek a szülők, pedagógusok és orvosok viselkedésének lélekgyaluló hatásait és a kistelepülések közösségének gondolkodás- és életmódjának pszichológiai effektusait mutatják be, nekem lehetnének részletesebbek, mélyebbre hatolóbbak is. De ezt úgy is mondhatnám: olvastam volna még tovább és tovább. (A másik érzés, amit elindított bennem, hogy legszívesebben most azonnal beiratkoznék egy egyetemre pszichológiát tanulni, ha az csak így menne. Én, akit a hideg ráz az iskolapadtól és a tanítási rendszertől.) Ugyanakkor a lényeg benne van a könyv utolsó, összefoglaló fejezetében, és egy figyelemreméltó gondolat is: az országban uralkodó helyzetet nem feltétlenül a politika határozza meg, bár nyilván hatást gyakorol az is, minden mindennel összefügg, de fel kellene ismerni, hogy az igazi bibi az emberek lelkében van. Arra pedig kevésbé hat a mindenkori kormány, mint a gyerekkor szereplői: szülők, óvónők, tanárok. És rájuk is pont ők hatottak: szülők, óvónők, tanárok.
Akit részletesebben érdekel a téma, annak ajánlom elolvasni a könyvet. Olvasmányos, elgondolkodtató, informatív, és csak egy (nagyvárosi) ebéd árába kerül.

A bejegyzés trackback címe:

https://antibaby2004-2013.blog.hu/api/trackback/id/tr316823843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

67178 2009.08.07. 11:34:49

jó olvasmánytipp - végzősként pláne tanulságos lesz. köszi

127886 2009.08.07. 13:38:30

Köszi Antibaby, nekem is kedvet csináltál a könyvhöz. Csak egy gondolat: felmerül, hogy nemcsak egy kis odafigyelés kérdése, hogy kiből milyen felnőtt lesz, hiszen a szülők, óvónők és tanárok is hozott anyagból dolgoznak, az ő személyiségük (amivel gyógyítani vagy rombolni tudnak) az ő szüleik, óvónőik és tanáraik hatására lett olyan amilyen, és így tovább. Ezért lehet hogy mégis politika is egy kicsit, hogy megpróbálunk-e beavatkozni ebbe az évszázadok óta tartó ördögi körbe, olyan kérdésekben pl hogy van-e OEP támogatás a pszichoterápiára, milyen színben tüntetik fel a lelki betegségeket, megcélozzák-e ezt a kérdést stb. Nekem is kedvet csináltál, köszi!

2582 2009.08.07. 14:29:44

Sulemia, ezekre a kérdésekre is kitér a könyv. Az pedig természetesen igaz, hogy a szüleinket is a szüleik, és az ő szüleik hatása tette olyanná, amilyenek. De ha egy generációból ezt minél többen felismerik és "dolgoznak rajta", hogy ők már ne vigyék tovább, akkor van rá esély, hogy a távoli jövőben családi, kisközösségi, majd akár országos szinten is érezhető legyen a hatás.

127886 2009.08.07. 14:54:23

let it be :)

anyu(ha) 2009.08.07. 15:19:26

Múlt héten néztem a helyi apró könyvesboltban, hogy mennyi új könyv található a "pszichológia" polcon. Úgysincs rájuk időm, nem vettem meg a többségüket. Azért a "Történtek hibák (de nem én tehetek róluk) - az önigazolás lélektana" címűnek nem bírtam ellenállni.

norbi 2009.08.07. 19:29:43

nagyon tetszik a sablon:)

2582 2009.08.07. 20:09:57

ennek örülök, köszi.

Pap László 2009.08.07. 20:14:43

Kedves Antibaby, köszönöm, hogy reklámozta a könyvemet, örülök, ha kedvét lelte benne. Sajnos ez a sorozat maximum 200 oldalt bír el, mert kis-sorozatként jelenik meg,( Az élet dolgai címmel ), ezért csak ennyi fér bele. A minap hallottam a következő mondatot valahol: Magyarországon évente 13 ezer új könyv jelenik meg, ebból 10 ezer szemét. Hm...! Kár, hogy a lagziban nem beszélgettünk személyesen...hátha házasodik még valaki a rokonságunkból!...sose lehet tudni. Kellemes nyárutót kívánok, blog-társainak is, szeretettel: paplaci

2582 2009.08.07. 20:49:25

Ó, micsoda megtiszteltetés, hogy itt... Szerény véleményem szerint ez a könyv a maradék 3 ezerbe tartozik, és ezért (is) örülnék, ha még valamikor találkoznánk. :) Addig is minden jót!

mukicsbea 2009.08.08. 09:54:49

..és milyen izgalmas egy ilyen TALÁLKOZÁS tanújának lenni... :-) Én is elolvasom a könyvet! Üdv. mukicsbea

Gracyn 2011.07.03. 23:56:33

Now we know who the sesnible one is here. Great post!

Xaria 2011.07.04. 18:51:36

AKAIK you've got the ansewr in one!
süti beállítások módosítása